Nové hodiny uprostřed náměstí Svobody v Brně poprvé odbijí čas 18. září o půl jedenácté dopoledne. Dělníci již usadili poslední žulový díl. Ke slavnostnímu odhalení dojde za účasti primátora města Brna Romana Onderky, autorů hodinového stroje Oldřicha Rujbra, Petra Kameníka a dalších hostů.
Hodiny jsou v nadzemní části vysoké šest metrů, podzemní část sahá do hloubky více jak dvou metrů. Váží několik tun a skládají se z devíti částí, přičemž sedmá a osmá budou pohyblivé. Průměr v nejširší části hodin dosahuje 170 cm. Vyrobeny jsou z černé ušlechtilé žuly, která je vyleštěná tak dokonale, že se v hodinách bude zrcadlit život náměstí.
Hodiny budou každý den v 11 hodin připomínat Brňanům, že Brno bylo vždy hrdé a silné město, které díky odvaze a statečnosti svých obyvatel nebylo nikdy dobyto. Dle pověsti se postavilo v roce 1645 jako jediné na odpor švédským vojskům a díky tomu, že věžní hodiny odbily poledne o hodinu dřív, vydrželo město dlouhé obléhání a donutilo neúspěšné Švédy odtáhnout. Vzhledem k tomu, že mohla švédského generála Torstensona zabít jen koule odlitá za magického rituálu ze skla, budou útroby brněnských hodin ve tvaru obelisku skrývat skleněné kuličky v brněnských barvách – červené a bílé – vyrobené ve sklárně v Karlově na Žďársku. Kdo si na kuličku počká, odnese si z Brna suvenýr. Když kuličku nikdo nechytí, zahřmí a zmizí v propadlišti dějin.
Vedle koupání a rekreace nabízí zázemí Brněnské přehrady i řadu kulturních a sportovních akcí. Tou nejbližší je 20. a 21. srpna na hradě Veveří hudební festival Moravské hrady, na kterém vystoupí například Aneta Langerová, bratři Ebenové, skupina Kryštof a další. O týden později v pátek 27. srpna zakončí na Veveří svoje prázdninové turné putovní hudební festival po hradech a zámcích jižní Moravy Hradologie. Následující víkend 4. a 5. září se přehrada stane dějištěm Evropského juniorského festivalu v triatlonu za účasti tří set sportovců z dvaceti zemí.
Realitou dneška jsou města přeplněná auty, nedostatek parkovacích míst. Se zvyšujícím se počtem aut v ulicích roste i znečištění ovzduší. Přitom podle průzkumů průměrné auto denně jezdí jen jednu hodinu, zbývající čas někde stojí. Využívat auto, aniž byste ho museli nutně vlastnit nebo se o něj starat, umožňuje sdílení aut, tzv. carsharing.
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 |
Zateplení léčebny, které je třetí etapou její rekonstrukce, přijde na 17 milionu korun. Z toho Fond soudružnosti a Státní fond životního prostředí přispějí třetinou částky, zbytek doplní zřizovatel nemocnice Statutární město Brno. Podle energetického auditu by mohlo zateplení ušetřit až polovinu nákladů nemocnice na vytápění léčebny. Stavební práce by se neměly nijak dotknout pacientů, při výměnách oken budou přesunuti do náhradních pokojů.
Schůzky obou představitelů sousedících regionů, kteří jsou současně předsedy národních asociací krajů, se zúčastnil také předseda klubu KDU-ČSL v zastupitelstvu Jihomoravského kraje Stanislav Juránek a místopředseda Trnavského samosprávného kraje Zdenko Čambal.
Účastníci jednání bilancovali kontakty obou krajů, které oficiálně začaly podpisem Memoranda o spolupráci v listopadu 2004. Oba kraje kooperují na řadě přeshraničních projektů podporovaných z prostředků EU. Patří k nim například projekty v oblasti cykloturistiky, budování lávky přes řeku Moravu v archeologickém parku Mikulčice–Kopčany, projekt Bezpečný region, jehož cílem je zvýšit efektivnost přípravy partnerů na řešení mimořádných událostí.
Vodní záchranáři zachraňují životy a majetek. Přitom jsou to převážně dobrovolníci a část nákladů na provoz svých místních skupin platí ze svého. Jak uvádí jeden ze záchranářů, zřejmě víc než dvě stovky utonulých ročně není pro zákonodárce dost, aby této oblasti věnovali tolik pozornosti a prostředků, jako třeba projektu „Nemyslíš, zaplatíš!“.
Hejtman Jihomoravského kraje Michal Hašek přislíbil pomoc při prosazování takové legislativní úpravy, která by vodní záchranáře postavila na stejný právní základ jako Horskou službu. Tak by se vyřešily trvalé problémy s financováním vodní záchranné služby. K řešení situace by měla letos alespoň částečně přispět dotace ve výši jednoho miliónu korun, kterou Rada Jihomoravského kraje odsouhlasila na činnost vodních záchranářů na jižní Moravě, kterou zde zajišťují dvě místní skupiny Vodní záchranné služby Českého červeného kříže – Nové Mlýny a Brno-město. V rozpočtu na letošní rok kraj počítá celkem se dvěma milióny.
Společnost Brno new station development, a. s. (BNSD) si loni na jaře pronajala šestnáctihektarový pozemek od drah na čtyřicet let. Plánuje zde investovat miliardy korun. Vznikne tu celá nová městská čtvrť – hotely, kanceláře, byty i park. První stavba, kterou firma postavila, je palác Trinity vedle Vaňkovky. Na celkové koncepci území se podílí slavná česká architekta Eva Jiřičná. Ta právě dokončuje studii prostoru Malé Ameriky, Nových sadů a blízkého okolí. Kromě revitalizace pozemků pod brněnským nádražím bude opravena i stará výpravní budova.
Město v posledních letech intenzívně opravuje ulice a náměstí v historickém centru Brna. Rozsáhlou opravu Husovy ulice vystřídala rekonstrukce Joštovy ulice a Moravského náměstí. Rekonstrukce patří do projektu velkých oprav v centru s názvem „Regenerace historického jádra města“. Součástí rozsáhlé regenerace je i rekonstrukce okolí Petrova. Na opravu ulic v historickém jádru počítá letošní městský rozpočet s téměř 350 milióny korun.
Po opravách ulic a náměstí historického centra budou následovat rekonstrukce dalších ulic. Uvažuje se například o rekonstrukci Minské a Horovy ulice v Žabovřeskách, navazující na velký městský okruh. Na řadu by měla přijít také oprava ulic Milady Horákové a Koliště.