Na jedenáctém ročníku mezinárodního hudebního festivalu Špilberk 2010, který organizuje brněnská Státní filharmonie od 11. do 20. srpna, vystoupí se svým programem také Městské divadlo Brno. Zhruba hodinu a půl trvající galakoncert nazvaný „To nejlepší z muzikálu“ se uskuteční v pátek 20. srpna ve 20 hodin na velkém nádvoří hradu Špilberk.
Milovníci muzikálových písní si přijdou na své poslechem nejznámějších šlágrů ze slavných Bídníků, Josefa a jeho pestrobarevného pláště, Čarodějek z Eastwicku, rockového muzikálu Jesus Christ Superstar či West Side Story. Zazní tu i dvě písně z původních autorských hudebních inscenací Zdenka Merty a Stanislava Moši Babylon a Bastard a hity v Česku zatím méně známých muzikálů Moulin Rouge a Notre Dame de Paris. Vstupenky jsou k dostání v předprodeji Státní filharmonie Brno.
Malou přehlídku filmů noir uvede v týdnu od 16. do 21. srpna kino Art. Ponuré a nebezpečné scenérie nočního velkoměsta, pocit bezvýchodnosti a zmaru, mravně narušená zkorumpovaná společnost či eticky nepevný a nejistý hrdina často v osidlech osudové ženy, to jsou základní rysy svébytného filmového žánru, jehož klasické období čítající kolem tří set titulů je vymezeno necelým dvacetiletím mezi léty 1940 až 1958. Film noir (francouzsky černý film), je však širší pojem, významově i stylisticky se dotýkající existenciální podstaty moderní doby a v různých obměnách pokračující i v současné době.
Přehlídka noirových filmů v kině Art nabízí v šesti dnech šest variací na tento stále inspirující žánr: kromě typických reprezentantů klasického filmu noir, Hustonova Maltézského sokola z roku 1941 a o pět let mladšího Hawksova Hlubokého spánku, bude uveden také stylový britský zástupce Třetí muž z roku 1949 v brilantní režii Carola Reeda. Z pozdější doby pak pochází neonoirový Žár těla z roku 1981 (režie Lawrence Kasdan) a přehlídku uzavírají dva novější snímky, které si s noirovou poetikou spíše pohrávají: Kaurismäkiho Smlouva s vrahem z roku 1990 a Muž, který nebyl bratří Coenů z roku 2001.
Sezóna 2009/2010 se blíží ke svému závěru. S koncem června přijdou divadelní prázdniny, které jen zdánlivě vypadají jako velký čas dovolené, protože divadlo se i o prázdninách vydává na hostování a také se pilně připravuje na novou sezónu, která začne v září.
Po | Út | St | Čt | Pá | So | Ne |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
Tvorba studia Pixar se stala synonymem brilantní počítačové animace a podívané s myšlenkovým přesahem, který zaujme děti a přitom neurazí dospělé. Pixarovští animátoři jsou podepsáni pod filmy jako Příběh hraček, Život brouka, Rataouille nebo Vzhůru do oblak. Existují však i jiné animované filmy. Malé děti by z nich asi moc neměly, zato mohou zaujmout jejich rodiče. Právě těmto dílům bude věnována pětidenní přehlídka, která se v kině Art koná od neděle 11. července. Všechny filmy budou uvedeny v originálním znění s českými titulky. Promítat se budou například filmy, které popisují konkrétní události nedávné historie – íránskou revoluci (Persepolis) a masakr v palestinských uprchlických táborech (Valčík s Bašírem). Naprosto jiný způsob animace přinášejí filmy Mary a Max o nezvyklém korespondenčním přátelství a crazy groteska prošpikovaná černým humorem Panika v městečku, která potěší každého, kdo si v dětství hrál s plastikovými figurkami indiánů a kovbojů. Pětici promítaných filmů završí noir sci-fi Renesance, která bývá po vizuální stránce přirovnávána k legendárnímu Sin City.
Muzikál na motivy díla německého dramatika Franka Wedekinda je evropskému světu dobře známý. Tuto kdysi skandální tragédii dětství a dospívání věnoval autor rodičům a učitelům, které označil za skupinu lidí totálně netečných a lhostejných k potřebám mladé generace. Nové pojetí z pera amerických autorů, libretisty a textaře Stevena Satera a skladatele Duncana Sheika, je v podobě muzikálové adaptace naprosto novátorské, otevřené a strhující. Autoři přinesli na jeviště dílo nebývalé otevřenosti a pravdivosti, které s tradovaným muzikálovým sklonem k sentimentu a romantičnosti nemají nic společného.
Příběh skupiny mladých lidí na sklonku 19. století nabývá naprosto současný charakter a jeho poselství je alarmující. Stále živé mezigenerační problémy mezi rodiči a dětmi, mezi dětmi a učiteli – osobní ambice, touhy, frustrace, komplexy, rebelantství, neinformovanost, naivita, pokrytectví, vzájemné nepochopení, předsudky, maloměšťáctví – to vše, včetně sexuality a prvních erotických zážitků, je tu odkryto s odvahou, nekompromisností a přirozeností mladým lidem vlastní. Světově uznávaný muzikál získal sedm prestižních divadelních cen Tony.
Celá výstava je koncipována tak, aby si návštěvníci Galerie Vaňkovka mohli vyzkoušet, na jakém principu exponáty fungují. Děti se dokonce mohou i proletět na jednoduchém létacím stroji nebo prozkoumat interiér modelu bojového vozidla, který se stal předchůdcem dnešního tanku. Výstava Génius Leonardo je umístěna v přízemí pasáže Galerie Vaňkovka a je volně přístupná po celý den v otevíracích hodinách centra všem návštěvníkům zcela zdarma. Podrobnosti o funkčnosti exponátů jsou uvedeny na informačních panelech, jež jsou u každého díla umístěny.