Po velkokapacitních nízkopodlažních tramvajích 13T, které už více než rok vozí na linkách brněnské MHD cestující, k nim nyní přibylo pětadvacet nových částečně nízkopodlažních autobusů Iveco Irisbus Crossway. Jejich slavnostní převzetí a uvedení do provozu se uskutečnilo ve čtvrtek 14. října ve slatinské vozovně, kde většina z nich bude garážovat, zbývající pak budou parkovat ve vozovně Medlánky.
Autobusy, které byly kompletně vyrobeny ve Vysokém Mýtě, nakoupil brněnský dopravní podnik na základě schváleného projektu v rámci Regionálního operačního programu Jihovýchod, a ze 40 procent byly financovány z Evropské unie. Zbývajících 60 procent ceny pokryl rozpočet města Brna. Jedno vozidlo stálo pět milionů korun.
Autobus pro 109 cestujících, z toho 33 sedících, splňuje nejpřísnější emisní limity Euro 5. Nízkopodlažní část sahá od čela vozidla až po konec prostředních dveří, které mají výsuvnou plošinu pro vozíčkáře nebo doprovod s kočárky. Ta je využívána zejména v těch zastávkách, které ještě nejsou řešeny bezbariérově. Autobusy Crossway budou nasazeny převážně na linky směřující do okrajových čtvrtí města a do okolních obcí mimo zóny 100 a 101.
Počet plně či částečně nízkopodlažních vozidel dosáhl už třiceti procent a v tomto trendu bude Brno nadále pokračovat. V příštím roce obdrží postupně dalších deset tramvají 13T, a to už ve vylepšené variantě se všemi sedadly ve směru jízdy.