Brno, 3. března 2011 - Návrhy nového brněnského územního plánu počítají s podzemní tramvají. Jedná se také o společné dráze pro tramvaj a vlak. Podzemní tramvaj je začleněna do dvou ze tří variant nového brněnského územního plánu. V první variantě územního plánu se rychlodráha odpojuje z tratě z Tišnova na nádraží v Řečkovicích.
V Králově Poli vstupuje pod povrch a nad ním se ukazuje až v Černovicích, kde se napojuje na vlakovou trať do Sokolnic. Další dvě verze plánu vykreslují diametr jako tramvajovou trať, která se odpojuje od stávajících kolejí z Bystrce za vozovnou Komín a ihned míří pod zem. Tunel končí v Komárově a diametr pokračuje nad zemí až ke křižovatce dálnic D1 a D2, kde je tramvajová smyčka sousedící s velkým záchytným parkovištěm. O tom, zda takzvané brněnské metro bude určené tramvajím či vlakům, není zatím rozhodnuto. Studii proveditelnosti stavby vlakového diametru nyní zpracovává Jihomoravský kraj. Počítá přitom s investicí kolem dvaceti miliard korun. I kdyby nakonec zvítězila varianta vlakového diametru, nemusí Brno o podzemní tramvaj přijít. Prověřuje se i možnost kombinované tratě, tedy pro vlakové i tramvajové linky.