Brno, 18. dubna 2011 – Nejzdařilejší stavby dokončené během uplynulého roku v jihomoravském regionu byly oceněny v rámci programu mezinárodního stavebního veletrhu IBF v Brně. V kategorii dopravních staveb se na první příčce umístil jeden z největších dopravních projektů, 1. část odstavného nádraží v Brně, I. etapa. Stavbu realizovalo sdružení zhotovitelů „Brněnský drak“, jehož členy byly společnosti OHL ŽS a Skanska. Projekt vypracoval SUDOP BRNO.
„Podjezd v ulici Sokolova, který nahradil železniční přejezd a nadchod a který je součástí stavby, velice pomohl zdejší dopravě. Kromě řidičů, kteří zde museli velmi často čekat u stažených závor, ocenili nový podchod i chodci a cyklisté. U nového podjezdu je totiž vybudován samostatný 3 metry široký koridor pro pěší i cyklistickou dopravu,“ uvedl stavbyvedoucí Skanska, divize Silniční stavitelství Lubomír Štěpánek.
V rámci výstavby se podařilo vyřešit mimoúrovňové komunikační propojení ulic Vídeňská - Kšírova přes železniční koridor odstavného nádraží v Horních Heršpicích. Nahrazen byl stávající úrovňový železniční přejezd a nadchodová lávka v Sokolově ulici. Podjezd Sokolova byl uveden do předčasného užívání již 2. října 2009. Nová komunikace má podjezdnou výškou 4,35 metru a v podjezdu je vybudován samostatný 3 metry široký koridor pro pěší i cyklistickou dopravu.
Součástí stavby brněnského odstavného nádraží je myčka kolejových vozidel. Nové zařízení pro mytí vlakových souprav je nejmodernější a největší stavbou tohoto druhu v České republice. Půdorys stavby je 205x9,5 metrů. Uvnitř jsou dva portálové kartáče. Každý váží 10 tun. Myčka může očistit 200 i více vozů za 24 hodin. Myčka je šetrná k životnímu prostředí a také ekonomická. V maximální míře totiž využívá dešťovou vodu, kterou v podzemní části myčky upraví a smísí s prostředky pro očistu vozů a po použití ji opět vyčistí. Voda se opět použije nebo odteče do kanalizace. Z „vlakové špíny" vytvoří speciální lis vločky o velikosti 60 x 60 cm, které budou ekologicky likvidovány. Do kanalizace pak půjde jen čistá voda.
Odstavné nádraží je umístěno v lokalitě nynější železniční stanice Brno – Horní Heršpice a je samostatným technickým a provozním celkem v rámci železničního uzlu Brno. Cílem stavby bylo mj. vybudování halové myčky pro kolejová vozidla včetně potřebného technologického