Brno, 28. června 2011 (MEDIAFAX) - Zástupci čtrnácti občanských sdružení v Brně poslali primátorovi Romanu Onderkovi (ČSSD) otevřený dopis, ve kterém vyzvali vedení města, aby upustilo od chystaného zdražování městské hromadné dopravy. V úterý to řekl signatář dopisu Jakub Houška z občanské iniciativy Arbesova.

Podle občanských sdružení je z oficiálních dokumentů zřejmé, že brněnští radní plánují navýšení cen jízdného městské hromadné dopravy v Brně od 1. ledna 2012. Návrh na zdražení jízdenek pracuje s šesti variantami, přičemž každá z nich znamená u předplatných jízdenek měsíčních zdražení na úroveň hlavního města Prahy. Zdražení lístků radnice zdůvodnila předpokládaným propadem výnosů dopravního podniku v roce 2012 - oproti roku 2011 by měl být podle propočtu radnice 63 milionů korun.

Tuto částku vedení města vysvětluje objektivními změnami ve struktuře nákladů Dopravního podniku města Brna, zvýšením cen pohonných hmot, inflací a změnou tarifu DPH. "Je-li tato částka vícenákladů skutečně shledána objektivní, rozhodně nesouhlasíme, aby byla kompenzována zvýšením jízdného MHD v Brně. Naopak alternativu vidíme v jejím pokrytí adekvátní sumou z městského rozpočtu," řekl Houška.

"Z hlediska priorit a funkcí, které by městský rozpočet měl naplňovat, pokládáme za správné, aby magistrát veřejné peníze použil právě ke kompenzaci objektivně zvýšených nákladů DPMB, než například na dotování nového wellness centra na Kraví hoře. Potřebných třiašedesát milionů korun pro dopravní podnik by mohl magistrát dát například z dividend Tepláren Brno," navrhl Houška.

Aktivisté jsou přesvědčeni, že současné jízdné je z hlediska ceny již nyní limitní. "Je velmi reálný scénář, kdy obyvatelé města budou hledat alternativy v dopravě, přičemž za velmi pravděpodobnou lze předpokládat volbu osobní automobilové dopravy, spíše než například bicyklu. Úbytek cestujících pak bude vyvolávat potřebu dalšího zvyšování cen," upozornil na možný efekt spirály Houška.

Občanským iniciativám se nelíbí ani potenciální navýšení automobilové dopravy. Centrum pro životní prostředí a zdraví konstatovalo, že v tomto roce v Brně překročilo již nyní kvóty pro zamoření ovzduší prachem. "Již na konci února byl vyčerpán počet dní za celý rok, po které smí být legálně překročen denní limit pro polétavý prach. Brno se tak letos zařadilo mezi první města, jejichž občané jsou nuceni dýchat ovzduší škodlivinami znečištěné více, než připouští platná evropská směrnice o ovzduší," prohlásil Houška.

Podle signatářů dopisu je navíc spravedlivé, aby se na zmiňovaných zvýšených nákladech DPMB podíleli jak lidé používající pravidelně MHD, tak lidé volící automobilovou dopravu. Automobilistům totiž zajišťuje kvalitní MHD kromě snižování zdravotních a ekologických rizik také komfort v dobré průjezdnosti komunikací a minimalizaci dopravních zácp.

Podle aktivistů je patrné, že peníze na veřejnou dopravu v Brně vyšetřit lze. "Navrhujeme navíc uvažovat o zavedení mýtného do centra města a jeho vybraných částí s tím, že inkasované peníze mohou radní použít podobně jako například v Stockholmu i pro financování MHD," navrhl Houška.

Městská hromadná doprava nicméně v Brně funguje podle signatářů dobře a v porovnání s mnohými městy stejné kategorie v západní Evropě nadstandardně. "Nevzdávejme se jí - navíc dobrovolně - jednalo by se o nevratný krok," zdůraznil Houška.

Pod otevřený dopis se podepsali vedoucí občanských sdružení Arbesova, Nesehnutí, Brnění, Pro Kohoutovice, FK Nový Lískovec, Horní náměstí (Brno-Bystrc), Občané pro Medlánky, Majdalenky, Občané za ochranu kvality bydlení v Brně-Bosonohách, Obyvatelé Divišovy čtvrti, Obzor Lesná, Autonapůl, Ježkova a Česká pirátská strana.

Jiří Nováček