Kuřim, 15. září 2011 (MEDIAFAX) - Lidé v Kuřimi zablokují v pátek v odpolední špičce na přechodech u kruhového objezdu u supermarketů Penny a Lidl silnici vedoucí napříč městem. Ve čtvrtek to řekl mluvčí občanského sdružení pro stavbu obchvatu Kuřimi Miloslav Kolařík.

"Přechod zablokujeme odpoledne od půl páté do pěti hodin," řekl Kolařík. Dodal, že tu a tam nechají auta projet, aby nezahltila celé město - po silnici totiž denně projíždí v průměru 21 500 vozidel.

Lidé v Kuřimi zablokují hlavní tah z Brna do Tišnova proto, aby dali odpovědným institucím i jednotlivým politikům na krajské úrovni jasně najevo, že situace s tranzitní dopravou přes Kuřim je již delší dobu neúnosná a vyžaduje účinné řešení jižním obchvatem města.

Občanské sdružení i většina občanů Kuřimi požaduje podle Kolaříka vystavět skutečný obchvat, za který považuje 2500 lidí podepsaných pod peticí jeho jižní variantu. "Žádáme, aby variantu jižního obchvatu krajský úřad i projektanti nadále rozvíjeli a posuzovali jako skutečné řešení problému Kuřimi s tranzitní dopravou," zdůraznil Kolařík.

Občanské sdružení hodlá podle svého mluvčího v protestech proti přijetí severní varianty obchvatu města pokračovat i nadále. "S dalšími konkrétními kroky počkáme až poté, co hejtmanství zásady územního rozvoje přijme," upřesnil Kolařík. "Pokud v nich bude skutečně pouze severní spojka, zvážíme další konkrétní kroky, včetně případné soudní žaloby proti přijatému dokumentu," dodal Kolařík.

Nový obchvat Kuřimi bude součástí zásad územního rozvoje Jihomoravského kraje, který je těsně před schválením. Tento klíčový dokument pro rozvoj jižní Moravy řeší mimo jiné uspořádání silniční sítě včetně trasování rychlostní silnice R43 a souvisejících dopravních staveb. V oblasti Kuřimi navrhuje pro spojení budoucí silnice R43 a současné svitavské silnice I/43 pouze takzvanou severní spojku. Existuje však ještě jedno řešení – jižní obchvat města Kuřimi - a to vesměs podporují sami obyvatelé města.

Jihomoravský krajský úřad se podle Kolaříka rozhodl preferovat pouze severní spojku, přestože měl k dispozici rozsáhlý srovnávací materiál – studii obou variant, zpracovanou renomovanou poradenskou firmou. "V této srovnávací analýze vyšly tři ze čtyř parametrů ve prospěch jižní varianty a jedna byla neutrální," řekl Kolařík. Náklady na stavbu obchvatu jsou pak podle něj u obou variant trasy srovnatelné.

Jiří Nováček