Brno, 6. ledna 2012 (MEDIAFAX) - Brněnský magistrát registruje během prvních pěti dní roku zvýšený zájem lidí o nové typy občanských průkazů, ale také cestovních pasů. V pátek to řekl tajemník magistrátu Pavel Loutocký s tím, že lidé museli stát při vyřizování dokladů některé dny ve frontách. Počet žadatelů o nové doklady je podle tajemníka úřadu vyšší především kvůli půlměsíční odstávce centrálního informačního systému cestovních dokladů s biometrickými údaji, což v Brně v druhé polovině prosince omezilo vydávání osobních dokladů. Během prvních pěti dní požádalo o nový občanský průkaz 190 Brňanů, dalších 405 potřebovalo nový pas.

"Brněnský magistrát se nevyhnul zvýšeným čekacím lhůtám na odbavení žadatelů o doklady," přiznal Loutocký. Situace byla podle nej komplikovaná zejména v pondělí, kdy vypadával centrální informační systém, bez kterého nelze žádosti o osobní doklady zpracovat. Na prodloužení čekacích lhůt se podle tajemníka podílel i vyšší počet žadatelů. Prodloužila se i samotná doba zpracování žádosti. "Občan už na úřadě nepředkládá fotografii, protože jej vyfotografuje přímo úředník. Podpis se navíc zpracovává do digitální podoby a podepsat se na tablet je pro řadu zejména starších lidí obtížné," řekl Loutocký.

Tajemník upozornil, že lidé, kteří nesplňují zákonné podmínky, jakými jsou uplynutí doby platnosti průkazu, jeho ztráta nebo změna údajů, nemají na výměnu dokladu nárok.

Přestože i doposud měl Magistrát města Brna na odboru správních činností úřední hodiny každý pracovní den, reagoval na zvýšený zájem žadatelů rozšířením úředních hodin. V lednu mohou lidé přijít vyřizovat doklady vždy v úterý a čtvrtek od 8 do 14 hodin (dosud do 12 hodin) a v pátek od 8 do 13 hodin (dosud do 12 hodin). Úřední hodiny v pondělí a ve středu od 8 do 17 hodin zůstávají beze změn.

Jiří Nováček