Brno, 24. dubna 2012 – Dopravní podnik města Brna vynaložil loni na odstranění následků vandalismu téměř pět milionů korun. Poškrábaná a poleptaná okna se však nevyměňují, protože se do vozovny zanedlouho opět vrací poničená. Má vůbec smysl okna vyměňovat? S touto otázkou se nyní DPMB obrací na cestující ve své nové kampani na Facebooku a ve vozech s cílem vyvolat diskusi na toto téma.
V tramvajích se nyní mohou lidé setkat se samolepkou na okně, která na problém upozorňuje. Jak vznikl nápad tuto kampaň spustit? „Ve středu 18. dubna 2012 byla v pisárecké vozovně představena modernizovaná tramvaj KT8, do které byl vložen nízkopodlažní článek. Prostřední část zářila novotou, na rozdíl od ostatních oken, která byla celá poškrábaná," říká tisková mluvčí DPMB Linda Škrancová. Okna se totiž nevyměňují ani při generálních rekonstrukcích. Důvod je prostý. Hned druhý den po opravě přijede vůz do vozovny opět s poškrábanými skly.
Proto přichází DPMB s kampaní „Máme ho vyměnit?", kterou chce na tuto problematiku upozornit, vytvořit prostor pro diskuzi a možná do budoucna přispět ke změně přístupu lidí k veřejnému majetku.
„Kontrast mezi novým sklem a ostatními počmáranými byl alarmující. Tehdy vznikl spontánní nápad upozornit na tuto skutečnost i cestující, kteří mají zpoza poškrábaných oken z tramvaje, trolejbusu či autobusu ne moc příjemný výhled," dodává ke vzniku kampaně Linda Škrancová. Cena jednoho nového skla se přitom pohybuje od pěti do čtyřiceti tisíc korun podle typu okna a vozu. Například výměna všech skel v tramvaji KT8 by přišla na 80 tisíc korun.
„Dopravní podnik samozřejmě nemá peníze na to, aby poničená skla neustále vyměňoval. Chceme ale, aby se lidé zamysleli nad tím, že vandalství je vlastně ničení vlastního majetku a že dokud si nebudeme vážit toho, co máme, budeme se muset smířit s tím, že cestování MHD nebude na nejlepší úrovni. Otázkou je, jestli se s tím smířit chceme," říká generální ředitel DPMB Miloš Havránek.
Vandalové své „umění" kromě skel aplikují také na karoserie vozů, jízdenkové automaty nebo stojany s jízdními řády. Zcela zničené někdy zůstávají také sedačky ve vozidlech. K poškození interiéru dochází během jízdy, nejčastěji v zadních částech vozidel popřípadě v druhém voze soupravy. Graffiti vznikají většinou na konečných stanicích tramvají na místech odlehlejších, kde je větší anonymita prostředí.
foto: archiv DPMB
Komentáře
- materiál 500,-Kč
- 2 hodiny práce montéra po 250,-Kč
- režie (provize úředníků): 4000,-Kč
- celkem tedy 5000,-Kč
Navrhněte na které položce by se dalo ušetřit.
dle meho nazoru , nejsou Grafity nutne k zivotu ... at si cmaraji "INDE" ...
(kdiby pocmarali doma byt - co by Jim rekli asi rodicove ....)
sem "za TVRDY postih" .....
Vlk