Brno, 31. srpna 2012 (MEDIAFAX) - Hodinu před pátečním polednem otevřelo Brno svou nejvýznamnější dopravní stavbu v moderní historii. Královopolské tunely, které jsou nejvýznamnější součástí velkého městského okruhu se připravovaly a stavěly deset let, stály bezmála sedm miliard korun a doprovázely je protesty části veřejnosti.

Královopolský tunel zásadně uleví dopravě v centru jihomoravské metropole. Někteří občanští aktivisté ale tvrdí, že rozsáhlé inženýrské dílo je zbytečně předimenzované a předražené. Části odpůrců se také podařilo předloni u soudu těsně před dokončením tunelu jeho stavbu na rok zablokovat. Aktivisté totiž kromě jiného uspěli se stížností na nadměrnou hlučnost v části stavby - projektanti pak museli dílo mírně upravit.

Ruch panující v okolí tunelů neustal ani v posledních chvílích před jejich uvedením do provozu. V úterý se u jednoho z tubusů poprali dělníci se zástupcem Ředitelství silnic a dálnic, který přišel jejich práci potají zkontrolovat. Roztržku mezi aktéry nyní řeší dokonce policie.

Královopolský tunel má však v Brně zřejmě daleko více příznivců než odpůrců. Dva měsíce před dokončením jej při dnu otevřených dveří přišlo navštívit 17 tisíc lidí.

Fotogalerii z otevření tunelů naleznete zde

Rozsáhlé inženýrské dílo na pomezí Králova Pole a Žabovřesk je veřejnosti známé spíše pod názvem Dobrovského tunely. Spojuje velké, lidnaté a tradiční městské čtvrti. Tunel má dva tubusy. První je dlouhý 1 237 metrů a vede pod Dobrovského ulicí. Druhý tunel má 1 258 metrů a leží o sedm desítek metrů jižněji.

Územní rozhodnutí pro stavbu tunelů získal investor již v roce 2002. Ředitelství silnic a dálnic, které projekt financovalo, spustilo práce o čtyři roky později. Původně se po trase mělo jezdit již loni v prosinci, aktivisté ale dokázali stavbu zdržet.

Kromě Královopolského tunelu se v pátek otevřela v Brně pro plný provoz i mimoúrovňová křižovatka, které se přezdívá Svitavská radiála a část Žabovřesky-mosty. "Cena všech tří staveb je bez daně z přidané hodnoty přibližně osm miliard korun," řekla agentuře Mediafax mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.

První auta projela tunely v pátek hodinu před polednem. Krátce předtím se uskutečnilo slavnostní otevření díla, účastnily se jej politické špičky města i kraje.

Jiří Nováček
 

Komentáře 

 
0 #5 Prc 2012-09-17 09:45
Citace Radek Sedlář:
Nevím, co to je za dezinformace, projížděl jsem kolem ve 12 hodin a tunely byly zavřené. A dokonce ještě ve tři odpoledne , když jsem jel kolem na Svitavy, tak tam byl zákaz vjezdu s info , že tunel je uzavřen. Tak si nedělejte z lidí srandu.


chytraku, v tu dobu bylo zrejme slavnostni otevreni, strihani pasky a podobny ptakoviny. pro beznej provoz se tunely otevrely asi o nejakou dobu pozdeji, az vypadli lidi, rozebralo se podium apod. mohli to v clanku zminit, ale taky ty muzes zklidnit a resit spis neco uzitecnejsiho. abys mel pro lidstvo taky nejakej prinos. protoze takovyma kecama nikomu neprospejes ;)
 
 
0 #4 RK 2012-09-04 12:20
A docela mě štve, že tunely v podstatě nic neřeší, spíše naopak - stejně se to dole v Pisárkách ucpe, protože je to tam všechno svedeno do jednoho pruhu. Akorát, že nyní je to o další dva pruhy více.

Když se stavěla Pisárecká křižovatka, tak to přeci muselo být všem jasné!

Takto už více jak 5 let jezdíme po staveništi a dalších 15 budeme...

Jediné co tunely vyřešily bylo přesunutí problémů o pár stovek metrů dál...
 
 
0 #3 RK 2012-09-04 12:17
Kdyby se udělala "propojka" z Hradecké na R43 na Sportovní (směr do centra), výsledek by byl podobný a daleko levnější.

Z celkové realizace mi připadá velice nešťastné řešení u vyústění u Žabovřesk - do tunelů se z Králova Pole pomalu nedá najet a stejně tak se nedá pořádně vyjet. To nešlo postavit ten kruhový objezd až za výjezd z tunelu a svést tam jeden pruh?
 
 
0 #2 Jan Sedlák 2012-09-04 12:10
Posuzovat zda má víc příznivců, nebo odpůrců podle lidí, kteří jej navštívili je fakt vtip:-)... Bylo by lepší uvést, kolik nás to stálo, a za kolik by se to dalo postavit v právním státě.
 
 
+2 #1 Radek Sedlář 2012-08-31 19:22
Nevím, co to je za dezinformace, projížděl jsem kolem ve 12 hodin a tunely byly zavřené. A dokonce ještě ve tři odpoledne , když jsem jel kolem na Svitavy, tak tam byl zákaz vjezdu s info , že tunel je uzavřen. Tak si nedělejte z lidí srandu.