Brno, 31. srpna 2012 (MEDIAFAX) - Hodinu před pátečním polednem otevřelo Brno svou nejvýznamnější dopravní stavbu v moderní historii. Královopolské tunely, které jsou nejvýznamnější součástí velkého městského okruhu se připravovaly a stavěly deset let, stály bezmála sedm miliard korun a doprovázely je protesty části veřejnosti.
Královopolský tunel zásadně uleví dopravě v centru jihomoravské metropole. Někteří občanští aktivisté ale tvrdí, že rozsáhlé inženýrské dílo je zbytečně předimenzované a předražené. Části odpůrců se také podařilo předloni u soudu těsně před dokončením tunelu jeho stavbu na rok zablokovat. Aktivisté totiž kromě jiného uspěli se stížností na nadměrnou hlučnost v části stavby - projektanti pak museli dílo mírně upravit.
Ruch panující v okolí tunelů neustal ani v posledních chvílích před jejich uvedením do provozu. V úterý se u jednoho z tubusů poprali dělníci se zástupcem Ředitelství silnic a dálnic, který přišel jejich práci potají zkontrolovat. Roztržku mezi aktéry nyní řeší dokonce policie.
Královopolský tunel má však v Brně zřejmě daleko více příznivců než odpůrců. Dva měsíce před dokončením jej při dnu otevřených dveří přišlo navštívit 17 tisíc lidí.
Fotogalerii z otevření tunelů naleznete zde
Rozsáhlé inženýrské dílo na pomezí Králova Pole a Žabovřesk je veřejnosti známé spíše pod názvem Dobrovského tunely. Spojuje velké, lidnaté a tradiční městské čtvrti. Tunel má dva tubusy. První je dlouhý 1 237 metrů a vede pod Dobrovského ulicí. Druhý tunel má 1 258 metrů a leží o sedm desítek metrů jižněji.
Územní rozhodnutí pro stavbu tunelů získal investor již v roce 2002. Ředitelství silnic a dálnic, které projekt financovalo, spustilo práce o čtyři roky později. Původně se po trase mělo jezdit již loni v prosinci, aktivisté ale dokázali stavbu zdržet.
Kromě Královopolského tunelu se v pátek otevřela v Brně pro plný provoz i mimoúrovňová křižovatka, které se přezdívá Svitavská radiála a část Žabovřesky-mosty. "Cena všech tří staveb je bez daně z přidané hodnoty přibližně osm miliard korun," řekla agentuře Mediafax mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Nina Ledvinová.
První auta projela tunely v pátek hodinu před polednem. Krátce předtím se uskutečnilo slavnostní otevření díla, účastnily se jej politické špičky města i kraje.
Komentáře
chytraku, v tu dobu bylo zrejme slavnostni otevreni, strihani pasky a podobny ptakoviny. pro beznej provoz se tunely otevrely asi o nejakou dobu pozdeji, az vypadli lidi, rozebralo se podium apod. mohli to v clanku zminit, ale taky ty muzes zklidnit a resit spis neco uzitecnejsiho. abys mel pro lidstvo taky nejakej prinos. protoze takovyma kecama nikomu neprospejes ;)
Když se stavěla Pisárecká křižovatka, tak to přeci muselo být všem jasné!
Takto už více jak 5 let jezdíme po staveništi a dalších 15 budeme...
Jediné co tunely vyřešily bylo přesunutí problémů o pár stovek metrů dál...
Z celkové realizace mi připadá velice nešťastné řešení u vyústění u Žabovřesk - do tunelů se z Králova Pole pomalu nedá najet a stejně tak se nedá pořádně vyjet. To nešlo postavit ten kruhový objezd až za výjezd z tunelu a svést tam jeden pruh?