Brno, 11. července 2016 - Podle plánu by řidiči měli mít možnost objet Tuřany po obchvatu už za sedm let. Ve hře jsou evropské dotace, ale také vyřízení mnoha problémů, ať už majetkoprávních nebo legislativních. Naději projektu dává shoda místních, brněnských i krajských politiků.

Jihomoravský kraj chce spolu s Brnem dál usilovat o výstavbu obchvatu Tuřan. Na svém zasedání 30. června 2016 to potvrdili radní Jihomoravského kraje obnovením smlouvy o vzájemné spolupráci. Původní smlouvu o spolupráci uzavřel kraj s Brnem v roce 2012. O rok později stavbu posvětilo i Ministerstvo životního prostředí ČR. Nyní se ke smlouvě přidala i městská část Brno-Tuřany.

„Dopravní situace v Tuřanech je komplikovaná. Všechny tamní krajské silnice jsou přetížené. Občané trpí hustým provozem z jihovýchodu Moravy do průmyslových a obchodních zón v Modřicích, Přízřenicích, Komárově, Černovické terase a dalších. Dopravu navíc dál zahušťují i řidiči cestující uvnitř Brna," zhodnotil význam stavby náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro dopravu a majetek Roman Hanák.

„K obchvatu je vydáno pravomocné územní rozhodnutí a zpracována dokumentace pro stavební povolení a projektová dokumentace pro provádění stavby. Příprava se ale dříve zadrhla na výkupech pozemků za desítky milionů korun. Podle nové dohody zajistí výkupy Brno, s čímž mu pomůže právě městská část Tuřany. Kraj pak od města jedenkrát ročně pozemky potřebné pro stavbu odkoupí," přiblížil postup Hanák.

Obchvat s odhadovanými stavebními náklady přesahujícími 100 milionů korun (bez DPH), by měl být včetně následného papírování hotový do roku 2023, aby mohla být spolufinancována z aktuálního programového období Evropské unie.

„Prioritou pro nás je co nejdříve zlepšit životní podmínky obyvatel Tuřan. Zároveň na tom závisí i dotace z Integrovaného regionálního operačního programu, které pro tuto stavbu chceme využít," uvedl Hanák. Iniciativa je teď na straně Brna, které má kromě majetkoprávní stránky stavby zajistit i aktualizace všech potřebných dokumentů a povolení.