Brno, 15. března 2017 - S nástupem jarního počasí zahájili pracovníci Technických sítí Brno montáž zhruba dvou stovek LED svítidel zakoupených na sklonku loňského roku. Ta například v městské části Útěchov nahradí 74 již zastaralých výbojkových svítidel, jejichž stáří se pohybuje kolem pětadvaceti let.

Výhodou LED svítidel, jejichž počet se v Brně bude každým rokem zvyšovat, je především značná úspornost. Zatímco stará výbojková světla v této MČ měla příkon 65 W, příkon LEDky je zhruba o 20 W nižší, navíc je každé svítidlo vybaveno autonomní regulací, což v nočních hodinách, tj. po 22.hodině zajistí další úsporu elektřiny. Nová světla budou v teplé bílé barvě s tzv. teplotou chromatičnosti 3 000 K.

LEDky již nahradily svítidla se stínítky typu „koule" s nežádoucím rušivým světlem u sadových stožárů umístěných na Žerotínově náměstí. Letos by Technické sítě Brno (TSB) měly instalovat dalších zhruba 900 LED svítidel. V rámci obnovy veřejného osvětlení nahradí v určených lokalitách dosluhující sodíková světla instalovaná do roku 1993. O ceně rozhodne právě probíhající výběrové řízení. Nová svítidla mají deklarovanou životnost zhruba sto tisíc hodin, což je asi pětadvacet let.

Adamovska pred instalací LED svítidelAdamovska po instalaci LED svítidelAdamovská ulice před a po instalaci LED svítidel

Brno patří již v současnosti se svým veřejným osvětlením k nejúspornějším městům v tuzemsku. Přínosem LEDek se však nestane jen další úspora energie. Moderní svítidla budou volena tak, aby svými parametry a konstrukčním tvarům zamezila rušivému světlu. Jedním z požadavků výběrového řízení je i to, aby LED svítidla byla modulárního charakteru, tedy aby se skládala z několika částí, které nebude problém podle potřeby jednotlivě nahradit, a aby tok světla směřoval dolů, nikoliv do stran a nahoru. Vzhledem k rychlostí vývoje na trhu u tohoto druhu svítidel by pak u lamp mělo být snadné vyndat např. LED čipy a vyměnit je za novější typ, energeticky úspornější, a přitom výkonnější.

Nyní TSB ovládá soustavu veřejného osvětlení pomocí zapínacích rozvaděčů, které řídí jednotlivá svítidla. V budoucnu je v plánu s jednotlivými svítidly komunikovat samostatně. V současnosti je totiž nutné sepnout soustavu svítidel, aby bylo možné odhalit to vadné. Nově bude svítidlo v provozu samo hlásit, že má závadu.