Brno, 22. dubna 2018 – Už deset měsíců využívají obyvatelé Brna k zdravějšímu a rychlejšímu pohybu po městě službu Velonet. Od jejího spuštění v červnu 2017 Brňané na padesáti sdílených kolech najezdili 21 776 kilometrů a počet výpůjček se blíží k patnácti tisícům. Velonet má ve městě aktuálně 16 stanic, mezi nejvíce frekventované patří brněnská nádraží – Hlavní a autobusové, Nové sady a Malinovského náměstí.
„Průměrná jízda je v délce 1,5 kilometru a nejčastěji na našich kolech jezdí vysokoškolští studenti, kteří se hlavně ráno a večer dopravují do škol a zpět. Naše služby ovšem často využívají také například Brňané k rychlému přesunu po širším centru města a turisté,“ uvedl Jakub Mrózek ze společnosti Velonet. Půjčovací stanice zatím pokrývají střed města a jeho širší okolí, ale provozovatel eviduje zájem o rozšíření služby i z ostatních městských částí.
Stanice jsou umístěny na městských pozemcích, za což provozovatel městu platí nájem. Kromě příjmu do městské kasy může Velonet moravské metropoli garantovat kultivovaný způsob bikesharingu, při kterém nedochází k poutání kol k městskému mobiliáři či k jejich hromadění ve veřejném prostoru, jako tomu bývá u jiných systémů používaných i v České republice.
„I bikesharing jako skvělý nápad může mít svůj líc, což ukazují zkušenosti z čínských velkoměst, ale i nám blízké Vídně, kdy lidé o kola odložená bez ladu a skladu na chodníku doslova zakopávají. Naše služba je založena na zamykání kol do jednoduchých stojanů, které jsou ovšem dle potřeb snadno přemístitelné, což přispívá ke kultivaci veřejných prostor. Veškerá technologie je umístěná přímo na kolech, takže odpadá nutnost budovat dokovací stanice a jakkoli zasahovat do městské infrastruktury,“ vysvětluje Mrózek.
Velonet stojí na současném technologicky nejvyspělejším řešení společnosti JUMP. Jedná se o bikesharingový systém, který se po důkladném testování rozhodl celosvětově využívat i jeden z lídrů v oblasti městské mobility, společnost Uber. Kola mají hřídel namísto řetězu a jsou vybavená světlem, košíkem, nastavitelným sedlem a osmirychlostní nábojovou převodovkou.
Foto: archív Velonet