Brno, 24. dubna 2018 - Funguje teprve dva týdny, a přitom jeho služeb využilo přes dvě stě lidí. Řeč je o Miniúřadu, který provozuje městská část Brno-střed a který pomáhá veřejnosti s nejběžnější agendou. Lidé zde zatím řešili své životní situace a problémy, dostali vždy radu a pomoc nebo byli nasměrováni na správnou instituci.
Občané si také velmi rychle navykli využívat Miniúřad mimo klasické úřední hodiny v pondělí a ve středu, oblíbená je i prodloužená pracovní doba do 18.00 hodin od pondělí do čtvrtku.
„Přesně to, že tady lidé najdou pomoc mimo úřední dny a hodiny, bylo naším cílem. Miniúřad je zde pro občany od pondělí do pátku 40 hodin týdně, bez ohledu na to, jestli je nebo není úřední den. Navíc vstřícné poradenství, pomoc s vyplněním složitějších formulářů a velmi osobní přístup jsou bonusy, které lidem nabízíme,“ říká Svatopluk Bartík, člen Rady MČ Brno-střed.
Záležitosti, kvůli kterým lidé přicházejí osobně, jsou především bytové otázky. Přicházejí nejen starší lidé, kteří nejsou tak zběhlí ve vyhledávání informací na internetu, ale i občané ve středním věku a mladší. Nejfrekventovanějšími dotazy jsou například: jak se zaevidovat coby zájemce o pronájem obecního bytu, jak požádat o konkrétní byt z úřední desky, jak postupovat při směně bytu atd. Naši pracovníci vysvětlí všechny potřebné náležitosti, pomohou s vyplněním formulářů a dalších dokumentů a ověří potřebné podpisy.
Kromě bytového odboru je častým tématem i poradenství ve věcech matričních. Snoubenci se na Miniúřad obracejí s dotazem na náležitosti církevního sňatku, ve věci určení otcovství souhlasným prohlášením rodičů, jak získat duplikát rodného listu, a podobně.
Velmi často se na Miniúřad obracejí i lidé ze zahraničí, kteří řeší sňatky našich občanů v cizině, kontaktovali jej občané nacházející se třeba v USA, Ekvádoru a Austrálii. Občané se ptají i na komplikovanější záležitosti, jako je třeba povinnost či nepovinnost hlásit v ČR zahraniční sňatek a jakou to má vazbu na případný rozvod, a to jak v zahraničí, tak i u nás, a kde vlastně nejlépe tento akt provést. Dále pracovníci řešili dotazy například na možnost umístění restaurační zahrádky, znečištění dětského pískoviště nebo parkovacího stání. Častou a pozitivně přijímanou službou Miniúřadu je možnost ověření podpisů a kopií listin či výpisy z Czech Pointu.
„Už od prvních dní vidíme, že jsme vybudováním Miniúřadu udělali krok správným směrem. Lidé službu oceňují, velmi rychle si na ni zvykli. Navíc přesun vidimace, legalizace a služeb Czech Pointu na jedno a navíc lehce dostupné místo ulevil ostatním pracovníkům, kteří se mohou víc věnovat svým odborným úkolům,“ hodnotí Petr Štika, tajemník ÚMČ Brno-střed.