Brno, 13. února 2020 – Nové podzemní kontejnery na tříděný odpad brzy vyrostou na ulici Staňkova. Nahradí stávající, často přeplňované, modré a žluté kontejnery, jejichž kapacita nestačí na množství vytříděného odpadu v dané lokalitě.
První podzemní kontejnery byly vybudovány před dvanácti lety v historickém centru Brna, na Zelném trhu, Moravském náměstí a Obilním trhu. Další postupně přibývaly díky spolupráci Odboru životního prostředí, městských částí a společnosti SAKO Brno. V současné době je provozováno celkem 18 stanovišť podzemních kontejnerů, což znamená celkem 54 kontejnerů na sklo, papír a plasty.
„Město Brno výstavbu dalších podzemních kontejnerů aktivně podporuje. Těší nás, že občané odpad odpovědně třídí. Úkolem města je zajistit místa a kapacity, kam tento odpad mohou pohodlně odkládat,“ říká Filip Leder, předseda představenstva městské společnosti SAKO Brno. V průběhu dvou let je v plánu realizace dalších stanovišť např. v Žabovřeskách, Králově Poli a ostatních městských částech. Každé stanoviště se skládá ze tří zásobníků o objemu 3 m3 nebo 5 m3.
Zásobníky jsou umístěny pod zemí, pouze barevně odlišené vhozy na odpad jsou nad úrovní chodníku a slouží ke sběru papíru, plastů a skla. První výhodou, kterou často občané oceňují, je vzhled kontejnerů a čistota lokality. Díky zapuštění větší části kontejneru pod zemí je okolí kontejneru čisté a malá velikost viditelných nádob nenarušuje vzhled ulic. Kontejnery zachytí shora padající odpadky, které zůstávají skryté. Z toho důvodu jsou podzemní kontejnery vhodné do historických částí města či frekventovaných lokalit. Další významnou výhodou podzemních kontejnerů je větší objem nádrží oproti mobilním kontejnerům.
„Cílem vybudování sítě podzemních kontejnerů je odlehčit dopravě ve městě při svozu odpadu a docílit čistoty v ulicích města Brna“ dodává předseda představenstva společnosti SAKO Brno Filip Leder.
Svoz tříděného odpadu z podzemních kontejnerů zajišťuje společnost SAKO Brno. „SAKO Brno obstarává vývoz podzemních kontejnerů na stále přibývajícím počtu stanovišť již řadu let, manipulace s kontejnery není problém, naši pracovníci si umí s tímto typem kontejneru poradit,“ uvádí Leder.
Jediným úskalím je nevhodné zacházení s odpadem u kontejnerů. Občané často plní kontejnery tak, že dochází k ucpání nadzemní části kontejnerů a odpad se hromadí v okolí, z toho důvodu probíhá svoz častěji než u nadzemních kontejnerů. „Do budoucna je plánováno vybavit kontejnery signalizačním systémem, který bude informovat dispečink společnosti SAKO Brno o jejich naplnění, to umožní rychlý svoz odpadu,“ dodává Filip Leder. V jiných evropských zemích je tento systém často využíván, zejména ve městech Velké Británie, Švýcarska, ale také slovinské Lublani. Například v Londýně se podařilo nahradit 19 000 popelnic na tříděný odpad 460 stanovišti na podzemní kontejnery, čímž zredukovali osm popelářských aut denně, která vyjížděla pro tento odpad.
I v případě podzemních kontejnerů platí nutnost dostatečného prostoru v okolí kontejnerů k manipulaci při jejich svozu. V zájmu občanů je neparkovat auta v těsné blízkosti kontejnerů a umožnit vývoz kontejnerů k řádnému naplnění jejich účelu.