Brno, 7. června 2024 - Společně s rezidentním parkováním jsou postupně v brněnských ulicích zaváděny zóny 30, kde musejí řidiči dodržovat uvedenou maximální rychlost. Pro zdůraznění tohoto opatření budou plošně vyznačovány zóny 30 i vodorovným dopravním značením.
„Zóny 30 jsme se rozhodli v souvislosti s rozšiřováním rezidentního parkování zavádět plošně. Při jeho přípravě totiž provádíme kompletní revizi dopravního značení a navrhujeme zlepšení v podobě větších rozhledových poměrů na křižovatkách, přechodech pro chodce a místech pro přecházení. To vše s cílem zajistit bezpečnost provozu. Zóny 30 jsou vyznačeny na vjezdech a výjezdech, a to svislým značením. Pro větší důraz ale začneme řidiče upozorňovat na zóny i vodorovným značením, tedy přímo na silnici,“ uvedla primátorka města Brna Markéta Vaňková.
Dopady na bezpečnost sledovali například studenti Vysokého učení technického. Z jedné diplomové práce, kde autor srovnával nehody před a po zavedení zóny 30, vyplývá, že se snížením rychlosti automobilů zmenšil počet střetů s chodci cca o 63 %, srážek se zaparkovanými vozidly bylo o 29 % méně. Počet lehce zraněných uvádí práce o 27 % méně, těžce zraněných o 22 %. OECD nadto tvrdí, že se se zónami 30 snižuje počet těžkých zranění až o 70 %.
„Data nám jasně ukazují, že mají zóny se sníženou rychlostí vozidel na max. 30 km za hodinu pozitivní vliv na bezpečnost. Rádi bychom toto opatření ještě více zdůraznili, aby bylo pro řidiče nepřehlédnutelné. Proto začínáme s realizací vodorovného dopravního značení, a to ve všech již zavedených zónách 30. Jako první přišla na řadu v úterý 4. června ulice Rybářská u křižovatky s ulicí Poříčí,“ dodal radní pro oblast dopravy Petr Kratochvíl.
Zatímco v roce 2015 byla třicítka (potažmo dvacítka) na 168 kilometrech brněnských silnic, v roce 2023 šlo už o 366 km. S dalším rozšiřováním rezidentního parkování přibývají v lokalitách, kde jsou převážně bytové domy, parky a klidné ulice. „V těchto místech zavádění zón s omezenou dovolenou rychlostí léta podporuji, neboť zde zvyšuje bezpečnost. Na celoměstské úrovni, tedy plošně na všech silnicích však snižování nejvyšší dovolené rychlosti na 30 není reálné ani účelné. Jedná se například o významné tranzitní komunikace nebo ty, kudy vedou hlavní trasy městské hromadné dopravy, což by ji neúměrně zpomalovalo,“ upřesnil Petr Kratochvíl.
Instalaci vodorovného značení má na starosti městská společnost Brněnské komunikace. Výše nákladů se odhaduje na 3 miliony Kč.
Zdroj: TIS MMB, foto: Ingimage