Brno, 14. června 2024 - Peníze vybrané mimo jiné z rezidentního parkování se ukládají do Fondu mobility. Nyní je město plánuje využít na sedm projektů, které s dopravní infrastrukturou souvisejí. Chodník na Hudcově, oprava Orlí nebo třeba parkoviště u vstupu do zoologické zahrady si z fondu vyžádají dohromady 66,5 milionu korun.
„Máme v plánu vyčerpat z Fondu mobility více než 66 milionů korun. Ty využijeme na dopravní značení v oblastech placeného stání, ale také na řadu nových projektů. V plánu je výstavba chybějícího chodníku podél Jabloňové, který povede až na Hudcovu. Na náměstí Svobody, Zelném trhu a ulici Zámečnické chceme řešit nelegální parkování pomocí pilotního projektu vymezení míst, kde není možné legálně parkovat. K tomu bude sloužit celkem 41 osázených květináčů. Aby nedocházelo ke zneužívání parkovišť P+R k tunningovým srazům, při nichž jsou ohroženi nejen lidé, ale také ostatní parkující auta, plánujeme osadit parkoviště například u Ústředního hřbitova reklamními nosiči. Ty omezí možnost využívat parkoviště k nevhodným aktivitám a zároveň budou prezentovat důležité městské projekty,“ řekl radní pro dopravu Petr Kratochvíl.
Peníze vyčleněné z Fondu mobility pomohou také projektu vybudování parkovacích ploch na ulici Šromova 55. Deset parkovacích stání v prostoru vstupu do mateřské školy pomůže zejména místním. Částka 29 milionů korun poslouží k modernizaci stávajícího vstupního prostoru do Zoo Brno. Ta umožní bezpečné parkování i přístup pěších, kteří využijí městskou hromadnou dopravu. Před tradičním vstupem vznikne 26 kolmých parkovacích stání, včetně míst pro rodiče s kočárky nebo hendikepované. Vjezd bude možný přes závoru. V záměru se počítá také se stojany na kola a koloběžky s možností jejich dobíjení.
Z Fondu by také mohlo jít 21 milionů korun na opravu Orlí v centru města. „Stromořadí je zde ve špatném stavu a dlouhodobě neprospívá. Také dlažba je nevhodně uspořádaná a neodpovídá městským standardům. Proto bychom zde chtěli obnovit stromořadí výsadbou 10 dřezovců trojtrnných. Stromovou mísu před poškozením vozidly ochrání ocelový plůtek a doplní výsadba trvalek. Kompletní předláždění pak čeká Orlí od Masarykovy po křížení s Josefskou a Minoritskou. Návrh zahrnuje také výměnu mobiliáře a bezbariérové řešení prostoru,“ doplnil Petr Kratochvíl.
Záměr financovat z Fondu mobility právě tyto projekty dnes schválili brněnští radní, posvětit ho ale musí na svém jednání také zastupitelé.
Fond mobility získává finanční prostředky zejména v souvislosti s platbami za rezidentní parkování. Peníze z něj poté putují zpět do dopravy. Podporuje projekty zaměřené na zvýšení bezpečnosti účastníků provozu, cyklistická opatření, nová místa pro parkování apod.
Zdroj: TIS MMB, foto: Ingimage