Brno, 29. srpna 2024 - Více než roční rekonstrukce Údolní je na spadnutí. Představitelé města Brna a sdružení firem, které práce provedou, dnes slavnostně zahájili stavbu poklepáním základního kamene. Při té příležitosti představili inovované řešení lokality u Obilního trhu, kde vznikne sdílená zóna.
„Obyvatele Údolní i přilehlých ulic teď čeká několik měsíců sníženého komfortu. Složitější přístup se dotkne i těch, kdo tudy běžně projíždí nebo kdo sem míří do různých firem a institucí. Nakonec nám ale bude odměnou kompletně rekonstruovaná ulice, která se vedle moderní úrovně použitých technických prvků soustředí i na uživatelskou přívětivost. Myslí na cyklisty, pro které zde vzniknou nová opatření, na zeleň, která tu přibude, a navržená sdílená zóna přiléhající k Obilnímu trhu je v tomto ohledu třešničkou na dortu. Zvýší prostupnost v daném místě hlavně pro chodce, kteří se nebudou muset vyhýbat zábradlí,“ popsala primátorka města Brna Markéta Vaňková.
Sdílená zóna je nově zvoleným postupem. Začínat a končit bude v křižovatkách okolo zastávky Obilní trh. „Původně se na Obilním trhu ve směru z centra počítalo s vytvořením tzv. polovídeňské zastávky, ale to nakonec nebylo kvůli složitým kolaudacím jiných akcí možné. Proto se zastávka musela řešit množstvím zábradlí, samostatných pruhů a celkově uživatelsky ne úplně příjemně. Dohodli jsme se, že po vydání stavebního povolení budeme hledat jinou cestu – a ta se nabídla v podobě nově legislativně povolené sdílené zóny, se kterou již máme zkušenosti z přednádražního prostoru. I pro tuhle lokalitu se jeví jako velice vhodná, a co víc – změny stavebního řešení oproti schválené dokumentaci budou naprosto minimální. Projednání tohoto návrhu musí být ještě dokončeno, ale všechny strany jsou mu nakloněny,“ doplnil 1. náměstek primátorky města Brna René Černý.
Sdílená zóna je nový dopravní režim, který mohou obce a města zavádět na svých územích od 1. ledna 2024. V rámci sdílené zóny se všichni respektují a automobily nejsou chodcům nadřazeny. Přednost tu má pouze tramvaj. Maximální dovolená rychlost je 20 km/h, což zajistí bezpečnost chodců. Pěší a cyklisté mohou využívat celou šířku prostoru komunikace. Parkování jízdních kol a vozidel je povoleno jen na místech k tomu určených. Zásobování pro místní podniky je možné, a to po dobu 30 minut v ranních hodinách.
„Při přípravě projektu jsme se snažili prostor ulice maximálně využít pro všechny účastníky provozu: auta, hromadnou dopravu, chodce i cyklisty. Ve směru z centra tudy povede cyklopruh, v opačném směru budou cyklopiktogramy,“ představil další novinky na Údolní radní města Brna pro dopravu Petr Kratochvíl.
V poslední době se objevovaly dotazy, zda bude po rekonstrukci jinak řešeno přecházení chodců přes Údolní v blízkosti křižovatky s Úvozem. Odsud před několika lety zmizel přechod, který nahradilo o několik metrů posunuté místo pro přecházení. Takto to zůstane i do budoucna. Daným místem projíždí a odbočuje tu několik linek MHD, jejichž průjezd a plynulost byly při řešení uspořádání ulice prioritní. Přechod historicky ztěžoval odbočování trolejbusových linek ve směru od Masarykovy čtvrti do centra, a proto před časem Policie ČR i Dopravní podnik města Brna doporučily posunout jej dále od křižovatky. Aby přechod odpovídal normovým parametrům, vyžadovalo by to rozsáhlé stavební úpravy (např. dobudování ostrůvků mezi kolejemi, odsunutí přechodu dále od křižovatky). Navrácení přechodu by v každém případě dopravní situaci pro MHD zhoršilo, a proto bylo se všemi dotčenými orgány dohodnuto, že se zachová místo pro přecházení dále od křižovatky. Cílem je předejít vzniku nepříjemných až nebezpečných situací, kdy by odbočující vozidlo MHD náhle zastavovalo v křižovatce kvůli přecházejícímu chodci nebo by v horším případě došlo k chodcovu přehlédnutí.
Zdroj: TIS MMB, vizualizace: PK Ossendorf