Brno, 25. května 2011 (MEDIAFAX) - Město Brno má zájem stát se součástí mezinárodního vysokokapacitního železničního spojení mezi přístavy Gdyně a Gdaňsk na severu Polska a přístavy Trieste a Ravenna v severní Itálii. Ve středu to řekl brněnský primátor Roman Onderka (ČSSD).

Projektanti dálkového koridoru podle Onderky zařadili Brno mezi důležité dopravní uzly i přesto, že dálkovou železniční dopravu mezi Baltem a Jadranem nyní přepravci a speditéři ve skutečnosti vedou v Česku po trase mezi Ostravou, Přerovem, Otrokovicemi a Břeclaví.

"Brnu se trasa vyhýbá hlavně kvůli nízké propustnosti jednokolejné železniční tratě mezi jihomoravskou metropolí a Přerovem a kvůli zcela nevyhovující kapacitě a uspořádání brněnského železničního uzlu," poznamenal Onderka. Plnou integraci Brna do osy vedoucí z Baltu na Jadran podle něj umožní až připravovaná přestavba železničního uzlu s osobním nádražím v odsunuté poloze a modernizace spojnice Brno – Přerov. "Trať čeká výstavba druhé koleje, vlaky tam pak budou moci jezdit i dvousetkilometrovou rychlostí," řekl stínový ministr dopravy Onderka.

Celý projekt transevropského vysokokapacitního železničního spojení mezi polskými a italskými přístavy zaměřili jeho zastánci na udržitelný rozvoj dopravy a hospodářskou spolupráci na trase ležících regionů.

Město Brno však chce na projektu Baltsko – jaderské dopravní spolupráce (BATCo) v každém případě participovat již nyní. "Městská rada se proto rozhodla poslat podporující listiny na adresu Sdružení pro rozvoj Moravskoslezského kraje, které je v České republice zastřešujícím partnerem projektu," řekl Onderka.

Jiří Nováček, foto: Kryštof Turek