Praha, 16. října 2011 (MEDIAFAX) - Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) nijak nezasáhne proti akčním cenám, se kterými přišly České dráhy (ČD) na začátku října. V nedělním pořadu České televize Otázky Václava Moravce to prohlásil generální ředitel ČD Petr Žaluda. Šéf ČD argumentoval tím, že cena jízdného na lince mezi Prahou a Ostravou, na které jezdí žluté vlaky RegioJet, které patří do skupiny podnikatele Radima Jančury Student Agency, je stejná jako u soukromé konkurence, nebo i vyšší.

S tím nesouhlasí Jančura, který uvedl, že ČD výrazně zlevňují jen na trasách, které obsadila jeho Student Agency svými vlaky a autobusy. Žaluda to však považuje za naprosto otevřený konkurenční boj. „Akční jízdné navíc ČD zavádějí již nějakou dobu a tam, kde potřebují přitáhnout cestující, nebo si stávající zákazníky udržet,“ řekl generální ředitel ČD.

Jak se poslední zlevnění jízdného ČD na trase Praha - Ostrava projevilo na ziscích RegioJetu, Jančura neuvedl. Pouze sdělil, že je na to příliš brzy. Zároveň ale šéf RegioJetu podotkl, že jeho vlaky jsou zatím plně vytíženy. Ovlivnění obsazenosti a hospodaření ČD vstupem RegioJetu na železnici odmítl také Žaluda.

„Když jsme vstoupili na trh, tak jsme očekávali, že se ČD budou nějakým způsobem inspirovat z kvality našich služeb a čistoty našich vlaků, ale nečekali jsme, že ČD vezmou konkurenci za špatný konec. Tedy ne, že dorovnají ceny jízdenek směrem k nám, neboť jsme byli o něco levnější, ale šli 30 procent pod nás, což je v případě dominanta, nebo monopolisty přímo zákonem zakázané," upozornil Jančura.

Do vyšetřování cenové politiky ČD na trati Praha-Ostrava už přitom vstoupil ÚOHS. Podnět úřadu k vyšetřování dala právě konkurenční RegioJet. ÚOHS údajně prověří, zda ČD nezvolily podnákladové ceny, které mají jen vytlačit konkurenci tam, kde se objevila.

České dráhy výrazně zlevnily jízdné nejen na tratích mezi Prahou a Ostravou, ale také Prahou a Brnem, Zlínem, a Hradcem Králové. Jízda z Olomouce do Prahy tak například místo 310 korun vyjde na 220 korun. Stalo se tak jen krátce poté, kdy na trať 26. září vyjely konkurenční spoje firmy Regiojet.

Tomáš Paták, ilustrační foto: Kryštof Turek