Praha, 18. října 2011 (MEDIAFAX) - Podle průzkumu celosvětové sítě poradenských společností KPMG se má v nejbližší budoucnosti zcela změnit role tradičních výrobců automobilů, myslí si to 59 procent oslovených vedoucích představitelů firem automobilového průmyslu z celého světa. KPMG o tom informovala v úterý. Z průzkumu dále vyplynulo, že pro téměř polovinu automobilek v Evropě a na Blízkém východě (48 procent) je stále prioritou oblast snižování nákladů.
„To, že se firmy soustředí na efektivitu nákladů, rozhodně není žádným překvapením,“ komentoval výsledky průzkumu Partner společnosti KPMG Česká republika Jan Linhart. „Pro řadu pozorovatelů naopak může být překvapením, že pouze 27 procent vedoucích pracovníků automobilového průmyslu uvádí jako svou prioritu expanzi na nové trhy Dálného východu, zejména pak Číny,“ dodal.
Podle většiny respondentů (63 procent) totiž bude čínský automobilový trh v nejbližších letech již zcela přesycen. „To je do určité míry pravda. Přesycení trhu je ale takřka celosvětovým problémem. Čínu by proto automobilky neměly přehlížet, stále se totiž jedná o trh s nezanedbatelnou poptávkou po nových automobilech. Pouze poptávka neporoste tak rychle jako doposud a rozhodně už neplatí klišé předchozích let, že jakákoliv výrobní kapacita má v Číně předem zajištěný odbyt,“ vysvětlil Linhart.
Z průzkumu dále vyplývá, že výraznějšího rozšíření elektromobilů ani v této dekádě svědky nejspíše nebudeme. Celkem 76 procent respondentů průzkumu se totiž domnívá, že se elektromotory hlavním alternativním pohonem nejbližší budoucnosti nestanou.
„Největšími brzdami dalšího rozvoje elektromobilů nadále zůstávají zejména cena, nedostatečná kapacita baterií a omezená infrastruktura pro jejich dobíjení,“ uvedl Linhart. „Pokud nebudou vyřešeny tyto klíčové problémy, elektromobily budou v této dekádě nadále tvořit nepatrný zlomek celkové produkce automobilů,“ dodal.
Většina oslovených (59 procent) souhlasí s hypotézou, že v automobilovém průmyslu vznikne zcela nový obchodní model, který bude zahrnovat nejrůznější seskupení výrobců, konstruktérů a designérů. Tím nejspíš dojde k zásadní změně role, kterou v současnosti zastávají tradiční výrobci automobilů. Tento model však nebude omezen pouze na firmy působící v oblasti výroby a prodeje samotných automobilů, jeho nezbytnou součástí totiž budou i poskytovatelé služeb. A to od finančních institucí, přes servisní společnosti až po poskytovatele infrastruktury.
„Automobilky budou muset vymezit své postavení na trhu a stanou se buď poskytovateli takzvaných mobilních služeb, nebo čistě jen výrobci komponent,“ myslí si Linhart.
Zatímco v minulosti se plánování obcí a měst do značné míry přizpůsobovalo automobilům, nyní se začíná prosazovat zcela opačný trend. Rozšiřují se tzv. nízkoemisní zóny, významně klesá počet parkovacích míst, přibývá čtvrtí a ulic, kam je automobilům zcela vjezd zakázán. Podle drtivé většiny respondentů (80 procent) všechny uvedené faktory povedou k tomu, že městské plánování a nové urbanistické trendy budou do značné míry ovlivňovat konstrukci i design automobilů budoucnosti. Výrobci automobilů tak budou nuceni přizpůsobit své produkty dopravnímu plánování a zcela novým potřebám moderního města.
KPMG je celosvětová síť poradenských společností poskytujících služby v oblasti auditu, daní a poradenství. V jejích členských společnostech pracuje více než 138 000 pracovníků ve 150 zemích.
Společnost KPMG Česká republika zahájila svou činnost v roce 1990, kdy byla v Praze otevřena první kancelář. V současné době má 740 zaměstnanců a kanceláře v Praze, Brně, Českých Budějovicích, Liberci a Ostravě.