Praha, 22. prosince 2012 (MEDIAFAX) - Nákupní centra si v posledních pěti letech získala v České republice velkou oblibu, ale obchodní trh je už jimi přehlcený a podle analytiků už není místo pro další významnější expanzi. Na jednoho obyvatele připadá 0,33 metru čtverečního, vyplývá ze zprávy Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí.

Ke konci roku je v České republice v provozu 320 nákupních center, retail parků a hypermarketů s přidruženým obchody. Jejich celková kapacita je přibližně 3,5 milionu metrů čtverečních pronajímatelných ploch.

V rámci zemí střední a východní Evropy představuje Česko zemi s nejvyšším relativním rozsahem pronajímatelných ploch v rámci nákupních center. Je to více než 0,33 metru čtverečního na obyvatele. Dvě česká nákupní centra (OC Letňany v Praze a Olympia Brno) s více než 100 tisící metry čtverečními lze zařadit z hlediska rozsahu mezi padesátku největších nákupních center.

Nákupní prostředí je v Česku poměrně "zahuštěné", čtyři z pěti obyvatel žijí na území, z nějž cesta do některého z klasických nákupních center trvá méně než 45 minut. Třetina české populace žije dokonce ve vzdálenosti do 15 minut. Nejvíce "bílých" míst lze najit v Pardubickém kraji, v severní části Olomouckého kraje (Jeseníky) či v pohraničních oblastech.

Expanze nákupních center v Česku vyvrcholila v roce 2008, kdy se otevřelo osm velkých a desítka menších center a retail parků. Další rozvoj ovlivnila finanční krize. V letech 2009 a 2010 byla ještě otevírána centra, jejichž výstavba byla zahájená v předkrizovém období.

Trh dospěl v roce 2011 až do bodu nula, kdy poprvé v historii nebylo otevřeno žádné nové nákupní centrum. Mezi hlavní momenty se počítají pouze otevření Galerie Harfa v Praze 9, dokončení 2. fáze centra Forum v Liberci a 2. fáze Fashion Areny v Praze. Rok 2012 přinesl mírné oživení. První a velmi významnou vlaštovkou se v březnu stalo dlouho očekávané otevření centra Forum Nová Karolína v Ostravě s plochou 58 tisíc metrů čtverečních.

Nejčastější zastoupení mají v rámci nákupních center prodejny módy, oděvů, textilu a módních doplňků. Na konci roku 2011 představoval jejich podíl téměř třetiny z celkového počtu obchodů. Móda je vůbec hlavním hnacím motorem expanze, o čemž svědčí druhé místo obuvi a koženého zboží. Na třetím místě jsou klenoty a dárky.

Česká nákupní centra jsou zastoupena v celosvětové organizaci Council of Shopping Centres (ICSC). První výsledky návštěvnosti se zveřejnily na jaře 2012. Celkově nákupní centra zaznamenala mírný pokles, přičemž nejvíce ztrácela pražská a moravská centra, naopak získala centra v Čechách.

František Bužek
 

Komentáře 

 
0 #1 rrr 2012-12-28 19:01
Je ta ostuda místních politiků, pro které je úplatek bližší než zájem občanů:
- zlikvidovali malé živnostníky
- snížily zaměstnanost
- dosáhli oligopolního rozdělení trhu pro zahraniční řetězce