
Brno, 10. ledna 2013 - Kvalitních developerských projektů nabízejících nové kancelářské či maloobchodní prostory v Brně neustále přibývá a potenciální kupci či nájemci si tak mají rozhodně z čeho vybírat. Jaké jsou současné trendy na trhu s těmito prostory? Odpovídá Klára Bejblová, analytička v oddělení výzkumu trhu společnosti Cushman & Wakefield.
Je v Brně dostatek kancelářských a maloobchodních prostor? A jak je to s jejich cenami?
Lze říci, že v obou případech je relativní dostatek prostor. Ve výstavbě nebo v plánu jsou další nové projekty, které jak kancelářský, tak i maloobchodní trh oživí a navýší nabídku v následujících letech.
Ceny kancelářských prostor jsou poměrně stabilní, nájemné již dosáhlo svého dna v roce 2010. U maloobchodu si nejprestižnější adresy udržuí svoji kvalitu a tím i cenu, ostatní lokality jsou ale nuceny zlevňovat.
Česká ekonomika momentálně stagnuje. Odráží se to i na poptávce po nových prostorech ze strany případných kupců a nájemníků?
V současné době není na brněnském kancelářském trhu příliš velký příliv nové poptávky. V porovnání s pražským trhem je podíl poptávky pouze marginální, nicméně brněnský trh lze považovat za stabilní, zvláště díky aktivitě společností, které jsou již na brněnském trhu etablované, a tak řeší své nájemní vztahy v pravidelných cyklech.
V maloobchodě se ekonomická situace neodráží přímo na poptávce po obchodních prostorách, ale spíše na podmínkách a délce vyjednávání smluv. Zvyšuje se tlak například na nájmy a vyjednávání je delší.
Podle čeho si firmy vybírají případnou koupi či pronájem prostor?
Většina klientů se přiklání k pronájmu kancelářských prostor, a to z důvodu flexibility. Rozhodující pro pronájem je pak cena a kvalita prostor a hlavně dobrá dopravní dostupnost. U maloobchodu je určující hlavně lokalita a kvalita obchodních prostor. V současné době roste význam dopravních uzlů, kde dochází k velkému pohybu lidí.
Které developerské projekty z poslední doby Brnu pomohly přitáhnout velké zahraniční firmy?
Z kancelářských projektů stojí za zmínku Campus Brno, Spielberk Office Centre a Czech technology park. Číslo jedna na maloobchodním trhu je Olympia Brno, dále pak Galerie Vaňkovka a menší developmenty v centru města.
Jaký odhadujete vývoj trhu v roce 2013?
Na kancelářském trhu bude docházet k zaplňování kvalitních projektů, naopak starší a méně kvalitní se postupně vyprázdní. V maloobchodě se budou silná nákupní centra snažit posilnit svoji dominantní pozici na trhu. Centrum města bude reagovat velmi aktivně nabídkou moderních maloobchodních prostor, které budou přitahovat nové klienty.
Maloobchodní prostory v Brně
Celková plocha
- Centrum: 40 000 m2
- Obchodní centra: 230 000 m2
- Nákupní parky: 58 000 m2
- Centrum: 60–70 eur/m2 měsíčně
- Nákupní centra: 35–45 eur/m2 měsíčně
Kancelářské prostory v Brně:
- Celková plocha: 390 000 m2
- Za rok 2012 přibylo 35 200 m2 nových prostor
- Průměrný nájem: 11–13 eur/m2 měsíčně
- Neobsazenost: 14,6 % (polovina r. 2012)
Co také nabídnou nové projekty:
- AZ Tower – 10 436 m2 kancelářských prostor (2013)
- Titanium – 11 247 m2 kancelářských prostor (2013)
- H-Park – 5 400 m2 maloobchodních prostor (2013)
- CTP Retail Park Brno – 12 000 m2 maloobchodních prostor (2013)
- Tesco Trnitá – 26 500 m2 maloobchodních prostor (2014/2015)
Foto: AZ Tower, www.properity.cz
Vyšlo v Brno Business & Style