28. ledna 2013 - Internetoví prodejci dosáhli v roce 2012 stejného obratu jako 46 průměrných „kamenných“ obchodních center nebo nákupních parků. Obrat na internetu činil v roce 2012 43 miliard korun. Vyplývá to z analýzy, kterou zpracovala poradenská společnost Cushman & Wakefield. Vycházela z vlastního šetření, z údajů Asociace pro elektronickou komerci a z dat Českého statistického úřadu.
Z dat dále vyplývá, že se mezi lety 2001- 2012 stavělo v průměru 8 maloobchodních projektů (obchodních center nebo nákupních parků) ročně. K nim přibývaly každý rok průměrně čtyři „virtuální obchodní domy“ (výpočet jednoho virtuálního domu vychází z porovnání obratu internetových prodejů s obratem průměrného nákupního centra).
V České republice dnes existuje 128 „kamenných“ maloobchodních projektů s velikostí nad 10 tisíc metrů čtverečních. Průměrná velikost „kamenného“ maloobchodního projektu je okolo 24 tisíc metrů čtverečních.
„Obchodní centra a internetové prodejny patří k moderním prodejním kanálům, které na českém trhu v uplynulých deseti letech rychle expandovaly. Uvedené srovnání je orientační a slouží spíše pro představu, jak veliký je segment internetového obchodu,“ říká Michal Soták, vedoucí výzkumu trhu v Cushman & Wakefield Česká republika a Slovensko.
„Jedna návštěva na internetu generuje podle dat největšího prodejního portálu zhruba 3,5 euro obratu. Jeden návštěvník „kamenného“ obchodního centra utratí v průměru asi 7 euro. Přitom návštěvnost nejúspěšnějšího českého internetového portálu je zhruba pět krát vyšší než průměrná návštěvnost největších nákupních center v Praze,“ vysvětluje Soták.
Oba kanály nabízejí velmi odlišný sortiment zboží a služeb a tudíž si nejsou přímými konkurenty. Na internetu se prodává snadno srovnatelné zboží, které má standardizované parametry, je trvanlivé a snadno doručitelné. Obchodní centra nabízejí zboží, které si chce zákazník vyzkoušet. Navíc „prodávají“ zážitek z nakupování a způsob trávení volného času.
„Obrat internetových prodejů se za deset let zvětšil čtyřicetkrát. To je dáno jednak rychlým rozšířením internetu do domácností a také komfortem, který prodej přes internet přináší. Přesto neočekáváme, že by internet dokázal v příštích letech dohnat klasické kamenné obchody v jejich významu,“ dodává Soták.