Brno, 23. března 2013 - Průběžné vzdělávání a zvyšování kvalifikace zaměstnanců představuje pro firmy bezesporu konkurenční výhodu. Řadu školení si firmy mohou zajistit samy, někdy se ovšem vyplatí obrátit se na specializované školicí agentury. „Ne každý, kdo ví, co má dělat, to opravdu dokáže dělat," shrnuje význam školicích a vzdělávacích agentur Martin Kepka, konzultant společnosti Business Success.
Proč se vůbec obracejí firmy na externí školicí agentury – nemohou své zaměstnance školit samy?
Školit své zaměstnance samozřejmě svépomocí mohou. Řada větších a mezinárodních firem má kvalitní interní vzdělávací programy. Často jsou však interní školení ve firmě zaměřena na produkty firmy, vlastní technologické procesy či oblasti, které nařizuje zákon.
Menší firmy do školení svých lidí vlastními silami tolik neinvestují. A pokud ano, často jsou na okraji zájmu informace, které se týkají vlastní práce se zaměstnanci, jejich řízení, vzájemné komunikace anebo obchodních dovedností.
Tyto informace však mohou zásadním způsobem ovlivnit fungování a ziskovost každé firmy. Ve firmách jsou schopní a úspěšní lidé, ne však každý má ten dar, že dovede své dovednosti předat někomu druhému. Proto pokud má firma zájem své lidi v těchto oblastech zlepšit, často si objedná nějakou školicí firmu.
O které kurzy je v oblasti školení pro firmy momentálně největší zájem?
V současné době firmy především řeší, jak zvýšit prodej, jak získat nové zákazníky a jak posílit svoji pozici na trhu. Oblasti budování značky a marketingu často menší firmy doposud neřešily. Tedy nejvíce jsou poptávány obchodní dovednosti a marketingové programy, či tipy pro posílení důvěry ve značku firmy.
Jaké kurzy, které školicí agentury nabízejí, jsou podle vás přínosné, ale mezi firmami dosud nedoceněné?
Velice důležitá pro úspěšnost každé firmy je oblast mezilidských vztahů a vzájemné komunikace ve firmě. Ovšem ne každý manažer si toto uvědomuje. Dobrá atmosféra ve firmě, ochota spolupracovat a vyjít si vstříc jsou věci, které v současné době zaměstnanci v řadě firem postrádají. Vzdělání v oblasti budování vztahů, týmové práce a vzájemné komunikace proto může hodně pomoci.
Jak se liší poptávka firem z různých odvětví?
Pokud školí výrobní firmy, často jsou to především manažerské dovednosti. Jsem opravdu dobrý šéf? To je častá otázka, kterou dostáváme. Pokud se jedná o obchodní společnost, zde samozřejmě vedou obchodní dovednosti. Jak obhájit cenu svých produktů, jak se dostat k novému zákazníkovi a co mohu udělat, abych byl lepší než konkurence. Kurzy o organizaci vlastní práce, jak lépe hospodařit s časem nebo tréninky zaměřené na komunikaci zajímají jak manažery, tak obchodníky.
Jak se vyvíjí nabídka služeb školicích agentur v posledních letech?
Dnes jsou poptávány nejen informace, ale s nimi i podpora při jejich použití ve firmě. Tedy často využívané jsou individuální konzultace nebo koučink. Ne každý, kdo ví, co má dělat, to opravdu dokáže dělat. Je velice důležité pomoci klientovi prosadit informace ze seminářů nebo kurzů do běžného života. Řada majitelů nebo manažerů si najímá své vlastní kouče, se kterými potom řeší individuální situace ve firmě či s nimi diskutují své záměry.
Kouč či konzultant má významnou výhodu. Není „vtažen" do běžného života firmy, má nadhled, je nezávislý. Tedy v případě situací, které jsou pro klienta nepřehledné, může být velkým přínosem právě v poskytnutí hlediska nebo námětu, jak by se dala situace řešit.
Školicích agentur je na trhu velké množství – jak v kostce poznat ty kvalitní?
Kvalitní školicí firma bude zjišťovat skutečné potřeby klienta. To, co klient chce, nemusí být to samé, co opravdu potřebuje. Tedy kompetentní konzultant by měl klienta nasměrovat na takový typ kurzu nebo semináře, který mu co nejdříve pomůže zlepšit jeho podnikání. Stejně tak by měl kvalitní školicí firmu zajímat i následný úspěch klienta, který se u ní nechá proškolit či si objedná nějakou jinou formu pomoci.
Důležitou roli zde hraje úroveň lektorů, koučů, konzultantů. Samozřejmostí by mělo být, že to jsou lidé z praxe. Těžko můžete dobře pomoci v oblasti, kterou znáte jen z pouček nebo knih. Tedy jen praktik s dobrým teoretickým zázemím může být skutečnou pomocí. Nicméně i v naší branži platí, že nejcennějším důkazem o kvalitě služby je reference klienta, kterému jsme pomohli. Ať už v oblasti řízení firmy, získávání zakázek, zvýšení ziskovosti anebo v osobním životě.
Na každé školení či poradenství je třeba se dívat jako na investici. Hodnota, kterou klientovi vzdělávání přinese, musí být jednoznačně vyšší než náklady s ním spojené. Záměrně říkám hodnota. Ano, asi vše se dá nějak přepočítat na peníze. Jakou cenu má však pro člověka větší jistota v rozhodování? Lepší vztahy nebo více času stráveného s rodinou? To vše mohou správné a správně použité informace člověku umožnit.
Rozhovor připravil Kryštof Turek