Brno, 22. dubna 2013 - Aktuální dotační období 2007–2013 se blíží ke konci a v současné době již probíhá pouze příjem plných žádostí v programu Inovace (do 22. května), který podporuje zejména nákup nových technologií. Podnikatelé se však mohou těšit na poměrně štědrou podporu i v období následujícím.
Jeho příprava je nyní v plném proudu. Do České republiky by z EU mělo přijít na rozvoj regionů přes 500 miliard Kč. Pro podnikatele bude přitom stěžejní Operační program Podnikání a inovace pro konkurenceschopnost. Při rozdělování financí do jednotlivých programů bude kladen velký důraz zejména na podporu odvětví s vyšší přidanou hodnotou, což koresponduje s cíli EU, a to s vytvořením znalostní a udržitelné ekonomiky. Dotace tedy půjdou zejména na podporu výzkumného a inovačního potenciálu České republiky.
Jak se zařadit mezi úspěšné žadatele
Každý žadatel o poskytnutí dotace by si měl především uvědomit, zda má kvalitní, životaschopný a realistický projekt. Pokud si například malá výrobní forma plánuje nakoupit moderní obráběcí stroj, pak musí vědět, zde je schopna zajistit jeho financování, kdo bude daný stroj obsluhovat, jaké produkty se na něm budou vyrábět, zda pořízení technologie skutečně zvýší konkurenceschopnost a produktivitu dané firmy, zda je po plánovaných výrobcích poptávka a zda je celý projekt ekonomicky efektivní a udržitelný.
Jakmile máte projekt interně nastaven, je nutné podat tzv. registrační žádost, na jejímž základě je vyhodnoceno finanční zdraví žadatele. Následně se podává tzv. plná žádost, jejíž součástí je podnikatelský záměr a další přílohy. Žadatelé s menšími nebo žádnými zkušenostmi se strukturálními fondy EU by měli uvažovat o spolupráci s poradenskou nebo konzultační společností; zpracování žádosti o dotace z EU a orientace v elektronickém prostředí, přes které se žádosti odesílají a administrují, je poměrně komplikovaný a časově náročný proces. Díky spolupráci se specializovanou poradenskou společností se vyvarujete zbytečných chyb, zvýšíte své šance na získání dotace a ušetříte čas svůj i svých zaměstnanců.
Jak vybrat kvalitního poradce
Kvalitní poradenskou společnost poznáte zejména podle následujících faktorů:
- Ověřitelné reference – firma, která má zkušenost pouze s několika projekty, není zárukou dostatečného know-how.
- Komplexnost služeb – poradenská firma by měla poskytovat komplexní servis od dotačního auditu, přes zpracování projektu až po následnou administraci. Právě fázi samotné realizace projektu mnoho žadatelů podceňuje, často je ale složitější dotaci udržet, než ji získat.
- Finanční model spolupráce – důležitější než samotná cena je schéma, podle kterého je splatná. Ideální je kombinace – např. minimální poplatek za zpracování žádosti, malá část po schválení projektu a většina až po reálném proplacení na účet žadatele.
- Cena – odměna poradenské firmy se aktuálně v ČR pohybuje v řádu jednotek procent z proplacené dotace. Velmi však závisí na druhu programu a rozsahu projektu.
- Transparentnost – v žádném případě nespolupracujte se společností, která o sobě prohlašuje, že dokáže nestandardně ovlivnit průběh hodnocení ve váš prospěch.
- Profesionalita – zajištění interním týmem odborníků s prokazatelnými zkušenostmi s daným dotačním programem.
- Odpovědnost – pojištění odpovědnosti za škodu třetí straně v případě pochybení poradenské firmy.
Dotace představují pro mnoho společností příležitost na zvýšení konkurenceschopnosti či realizaci nových nápadů a projektů, které by bez finanční podpory ležely v šuplíku po mnoho dalších let. Právě nyní mají podnikatelé vynikající příležitost připravit své projekty na nové dotační období tak, aby z 500 miliard úspěšně využili co největší část na rozvoj svého byznysu.
Ing. Michal Pácal
Autor pracuje jako senior projektový manažer ve společnosti eNovation s.r.o., která se specializuje na poradenství pro podniky v oblasti strukturálních fondů EU, investičních pobídek a veřejných zakázek.