Praha/Brno, 15. října 2013 - Podnikatelé v ČR při rozhodování, kterým směrem se vydat, rozhodně nešlápli vedle. Jejich přístup k vlastní práci je pozitivní, 91 procent z dotazovaných uvedlo, že je jejich práce baví. Svůj byznys chce navíc 40 procent z nich dále rozvíjet. Pokud nebudou v podnikání pokračovat sami, mají ale vyhlédnutého následovníka. Firmu plánuje předat 36 procent dotázaných. O prodeji uvažuje pouhých deset procent.  Vyplývá to z dílčího průzkumu mezi 7000 podnikateli v rámci projektu Město pro byznys, který zpracovala agentura Datank.

Zápal a chuť do práce převládá mezi firmami i živnostníky, a to jak mezi začínajícími, tak zavedenými podnikateli. Největší entusiasmus vyjadřovali zástupci firem s obratem nad 300 milionů ročně, těch bylo 96 %. „Optimismus podnikatelů se projevuje i tím, že čtyřicet procent z nich uvažuje o dalším rozvoji svého byznysu. Rozšíření častěji plánují mladší firmy, například z oblasti IT, nebo exportní firmy ze zpracovatelského průmyslu. Naopak určitou stagnaci lze očekávat u výlučně domácích firem z oblasti stavebnictví a nemovitostí,“ uvedl Michal Pánek, manažer segmentového řízení v Komerční bance, která je partnerem letošního ročníku Města pro byznys.

Pokud podnikatelé uvažují o opuštění firmy, snaží se její budoucnost dobře zajistit. 36 procent firem, které jsou většinou dobře zavedené, už mají vyhlédnutého následovníka. Jen kolem deseti procent firem pak přemýšlí o odprodání podílu. Mezi těmito podnikateli se objevují majitelé menších firem s obratem přibližně 30 milionu ročně.

Firmy, které chtějí svůj byznys dále rozvíjet, preferují dotační zdroje nebo bankovní úvěr. O využití evropských dotací uvažuje třetina firem. Více než polovina z nich je ale čerpat nechce. Myslí si, že jejich čerpání se neřídí podle spravedlivého klíče, další necelá třetina podnikatelů navíc považuje nabídku dotací za nedostatečnou.

Vysoké daně, administrativní zátěž a pokles poptávky
Velkou překážkou jsou pro podnikatele bariéry ze strany státu, nejčastěji si stěžují na vysokou daňovou a administrativní zátěž či legislativní změny, které stěžují strategické plánování. Třetina podnikatelů si také stěžuje na pokles poptávky a problémy s druhotnou platební neschopností. Nejmenší problém podnikatelům naopak dělá zadluženost vůči bance nebo přetahování zaměstnanců konkurencí.

V hodnocení podnikání v rámci lokality jsou podnikatelé nespokojeni s nízkou kupní silou spotřebitelů a vysokou daní z nemovitostí. Za pozitivní naopak považují z kvalitní a rozsáhlou síť dodavatelů, dobrou dopravní infrastrukturu a dostupné prostory pro podnikání. S lokalitou svého působení je spokojeno 65 procent lidí, přičemž není překvapením, že vedou ekonomicky silné kraje, jako Hlavní město Praha, Středočeský nebo Jihomoravský kraj.

Podnikatelé také kladně hodnotí přístup radnice ve svém kraji. Spokojeno je 67 procent z nich, nejvíce pak v Olomouckém kraji a Praze. „Pozitivně hodnotí podnikatelé jak dostupnost úřadu, tedy webové stránky nebo rozsah úředních hodin, tak odbornost a vstřícnost samotných úředníků. S rychlostí vyřizování agendy a transparentností radnice je ale spokojen už jen přibližně každý druhý podnikatel,“ uvedl analytik společnosti Datank Ondřej Pivoňka.