Brno, 28. dubna 2015 - České průmyslové firmy musí nadále čelit padělkům svých výrobků na trhu. Hnacím motorem nabídky je trvalá poptávka ze strany spotřebitelů, mění se pouze způsob prodeje. Tlak kontrolních orgánů včetně celníků sice prodej padělků na tržištích ztížil, jejich nabídka se ale přesouvá na internet do e-shopů a na sociální sítě. Anonymita virtuálního prostředí dává prodejcům větší možnosti, jak se vyhnout kontrole. S padělky svého zboží se setkávají také velké strojírenské firmy.
Podle mluvčího Celní správy ČR Jiřího Bartáka každý rok přináší nové druhy zboží porušujícího práva duševního vlastnictví. Zatímco hitem roku 2012 byly padělky elektronických cigaret a vonných esencí, v loňském roce to byly případy dovozů sad dětských gumiček na splétání náramků. „Vždy to závisí na tom, co je v módě a dobře se prodá. Něco může být krátkodobý výstřelek, něco se drží dlouhodobě. Po velkém boomu padělků videokazet a audiokazet se technickým pokrokem tyto padělky přesunuly na CD a DVD, ale i ty jsou na úbytě,“ popsal situaci v oblasti hudby a filmů na českém trhu Jiří Barták.
Dlouhodobou záležitostí jsou padělky textilu, obuvi, módních doplňků, kabelek. V posledních letech jsou rovněž časté padělky průmyslových výrobků. Například padělky náhradních dílů pro osobní automobily byly již zaznamenány v roce 2010 a od té doby se stabilně ve statistikách celníků objevují. V roce 2012 zachytili celníci kuličková ložiska ZKL a loni vůbec poprvé přes 10 000 kusů náhradních dílů k traktorům podezřelých z porušování ochranné známky ZETOR. Padělatele obvykle neodradí ani možná milionová pokuta za přestupek nebo desetimilionová pokuta za správní delikt, kterou mohou celníci uložit.
Podle generálního ředitele ZKL Jiřího Prášila se firma s falzifikáty ložisek setkává pravidelně. „Velké stížnosti na nelegální kopie našich ložisek zaznamenáváme zejména v Asii, konkrétně v zemích, jako je Indie nebo Nepál. Nicméně v roce 2013 zachytili celníci kontejner falzifikátů směřující z Číny na Slovensko. Jedná se většinou o falzifikáty sortimentu, který není výrobně příliš náročný. Obecně platí, že čím větší ložisko a sofistikovanější výroba, tím menší falzifikace ložisek,“ vysvětlil Jiří Prášil.
Podle něj jsou kopie ložisek velice zdařilé a na první pohled je velice těžké rozeznat falzifikát od originálu. Rozdíly jsou ale v technických i kvalitativních parametrech. Padělky jsou často vyrobené z levných a nevhodných materiálů, což se logicky projeví na jejich trvanlivosti. Životnost padělku je méně než poloviční oproti originálu. Problémem je, že záměnu může odběratel zjistit až v případě havárie ložiska. Reklamace v těchto případech není možná. „Boj s falzifikáty je dlouhý a ne vždy účinný. Řešení soudní cestou je sice možné, ale je zdlouhavé. Proto se snažíme nedorozuměním s falzifikáty u našich zákazníků předcházet tím, že je důrazně upozorňujeme, aby ložiska nakupovali pouze přes naši síť autorizovaných distributorů, kde mají jistotu nákupu originálních ložisek,“ zdůraznil Prášil.
Hnacím motorem nabídky padělků je poptávka ze strany spotřebitelů. Také proto je situace na trhu prakticky neměnná. Jiný je pouze způsob prodeje. Podle Mojmíra Bezecného, ústředního ředitele České obchodní inspekce (ČOI) soustředěný tlak a dozor ze strany celníků, ČOI a dalších kontrolních orgánů omezil a ztížil prodej padělků na tržištích. Nově se tyto podnikatelské aktivity stěhují na internet – do e-shopů a na sociální sítě, kde anonymita virtuálního prostředí dává větší možnosti vyhnout se kontrole a klamat spotřebitele nabídkou typu „originálů za výhodné ceny“, které k nim však mají hodně daleko. „Je třeba, aby si spotřebitelé v případě, že chtějí přes internet nakoupit značkové výrobky, prověřili prodávajícího, aby snížili riziko, že se stanou obětí obchodníka s padělky," uvedl Bezecný. Ten přitom podobně jako Prášil přiznává, že vymáhání spotřebitelských práv a nároků může být v případě, že dostanou místo originálu padělek značně problematické.