Brno, 27. srpna 2015 – Nákupy v e-shopech nejsou nic výjimečného a mnoho lidí si již život bez nich prakticky neumí představit. Šetří čas a často i peníze. Spolu s masovým rozšířením využívání služeb online obchodů klesla i ostražitost nakupujících.

Lidé čím dál tím více využívají k placení své debetní karty, aniž by například ověřili zabezpečení. Nezkoumají, zda je e-shop důvěryhodný a ani jestli vůbec reálně existuje. Podvodné e-shopy ale nevymizely, stále existují, i když málo, řádově se jedná o 0,5 %.

Obava z podvodu při nákupu v online obchodu, je prakticky nulová. Je to částečně dáno tím, že tento druh nakupování se pro mnohé stal součástí běžného dne a mají převážně jen dobré zkušenosti. Lidé například častěji využívají možnost platby online nebo bankovním převodem, k čemuž je jednak vede důvěra v e-shopy a také skutečnost, že oproti dobírce nejsou s těmito způsoby spojené žádné další náklady. Podvodné internetové obchody kazí pověst poctivým online obchodníkům.

„Je jich zhruba asi 0,5 %. Přestože se jedná o tak malé číslo, je třeba si před prvním nákupem v novém e-shopu jisté věci ověřit. Je zde několik aspektů, na které by si měli lidé dát pozor,“ říká Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet.

Kontakt na provozovatele e-shopu je jedním z poznávacích znamení. Pokud tam není nikde uvedena adresa včetně IČ, jméno provozovatele, telefon ani e-mail, ale pouze kontaktní formulář, pak není něco v pořádku. Také cena produktů, která je výrazně nižší (až o desítky procent) než u konkurenčních e-shopů, je varovným signálem. Společným znakem podvodných internetových obchodů je platba předem. Také nabídka takovýchto e-shopů je velmi limitovaná a často i chaoticky poskládaná. Při orientaci také pomáhá i označení, jako například „ověřeno zákazníky“, které uděluje Heureka nebo recenze ostatních nakupujících.

„On-line nakupování má své nesporné výhody. Šetří čas, peníze a je možné si ihned zjistit a porovnat parametry vybraného zboží. Není třeba se obávat nadále tento druh nákupů využívat. Na podvodníky můžeme narazit stejně tak i v off-line světě,“ komentuje Miroslav Uďan a dodává: „Jistá obezřetnost mezi lidmi především starších generací stále přetrvává. Nejen oni dávají při volbě e-shopu na doporučení svých známých. Důvěryhodnost je pro internetový obchod základním předpokladem úspěchu.“