Brno/Praha, 25. února 2016 - Exportní apetit českých firem patrně poroste i v letošním roce. V Evropě se zvyšuje poptávka a podle ekonomů by tento trend i přes nižší tempo růstu měl pokračovat. Banky mají dostatek kapacity na profinancování pečlivě připravených projektů a nulové sazby ČNB pomáhají udržet cenu samotného financování v přijatelných mezích. Horším vyhlídkám ale podle odborníků čelí firmy vyvážející do Číny a zemí exportujících ropu.

„Makroekonomické podmínky pro export by mohly být lepší, ale i mnohem horší. Poptávka v Evropě roste, a přestože tempo růstu ekonomik zůstává nízké, byl loňský rok nejlepším od roku 2011 a letošní by podle predikcí měl dopadnout podobně,“ uvedl analytik Unicredit Bank Pavel Sobíšek. Výsledky zahraničního obchodu za loňský rok opět potvrdily, že hlavním odbytištěm pro české trhy jsou země Evropské unie, kam české firmy vyváží 80 % svého zboží.

České firmy exportem směrem na západ často ale plní spíše roli dodavatelskou a mají tak možnost získávat zkušenosti od nejnáročnějších konkurentů. Tím se podle náměstka Sekce Evropské unie a zahraničního obchodu Ministerstva průmyslu a obchodu Vladimíra Bärtla české firmy rovněž učí, zlepšují a rostou. Exportem směrem na východ plní české společnosti naopak roli generálních dodavatelů, dodavatelů investičních celků a mentorů. „Zde jsme technologicky dominantní a dokážeme realizovat zajímavější marže, uplatňovat širší portfolio výrobků,“ komentoval Bärtl.

Tato pozice České republiky je podle něj velice výhodná a umožňuje každému podnikateli širokou variabilitu možných obchodních strategií. MPO společně s partnery nabízí českým exportérům širokou škálu trade- promotion služeb ve zhruba devadesáti světových destinacích. „Díky vnitřnímu trhu EU je dnes přístup na tyto trhy nepoměrně snazší. To neznamená, že by naše evropská zastoupení zahálela. Svá tradiční evropská partnerství se stále snažíme vylepšovat. Svět se ale dynamicky mění, například Írán, který letos díky zrušení zahraničních sankcí otevřel své brány obchodu; je skvělou ukázkou znovuobjeveného, nadějného trhu, kde máme na co navazovat,“ upřesnil Bärtl.

K dominantním tuzemským exportérům patří například strojírenský koncern ZKL, který vyrábí ložiska. Na zahraniční trhy umístí ročně 80 % svých výrobků. Podle výkonného ředitele společnosti ZKL Bearings CZ Michala Zafirelise jsou regiony s největším potenciálem rozvoje země západní Evropy, například Německo, Francie a Španělsko, dále pak Indie a v regionu Latinské Ameriky především Argentina. Ke klíčovým trhům ale patří Čína a Indie. „Velikost trhu ložisek a historie značky ZKL v Indii přispívá k rozvoji našich obchodních aktivit v tomto teritoriu,“ sdělil Zafirelis. Nevětším rizikem jsou však podle něj kurzové výkyvy vůči lokálním měnám, které mohou ovlivnit konkurenceschopnost společnosti a výši poptávky po ložiscích české výroby.

Růst tržeb v zahraničí plánuje také geoinformační společnost TopGis. „V letošním roce připravujeme projekty v Dánsku, Španělsku, Polsku, Rakousku a dalších zemích, kdy předpokládáme export ve službách více než 25 milionu korun s tím, že nárůst v dalších letech očekáváme na úrovni minimálně 30 %," uvedla Drahomíra Zedníčková, výkonná ředitelka společnosti. Zahraniční projekty jsou podle ní zajímavé i tím, že v uživatelské praxi vydrží mnohem déle a firma také může některé nové zkušenosti aplikovat v tuzemsku. „Mezi tyto služby patří například vytváření termálních map celých měst pořizovaných z leteckého snímkování, podrobné 3D modelování a podobně," dodala Zedníčková.