Někteří lidé mají takové štěstí, že se jim jejich koníček stane celoživotní pracovní náplní a dosáhnou v ní i jedinečných úspěchů. Mezi takové lidi patří ing. Martin Šula, majitel a ředitel firmy MSR Engines, která v minulých dnech otevřela své zcela nové technologické centrum Jetsurf pro vývoj a výrobu motorových surfů ve Střelicích u Brna.
Díky rychlé celosvětové oblibě Jetsurfu se mohla firma brzy přestěhovat do zcela nových výrobních prostor, v nichž unikátně za použití výhradně vlastního know-how a nejmodernějších technologií pro výrobu uhlíkových komponentů, slévání, kovoobrábění, grafiky a testování, zcela bez použití externích dodávek hotových komponentů, vyrábí své Jetsurfy. Projekt Jetsurf nyní zaměstnává na šedesát lidí a firma má roční obrat kolem sta miliónů korun.
Martin Šula je velkým sportovcem a také podnikání bere jako sportovní výzvu k vítězstvím nad konkurencí, což potvrdil při našem krátkém rozhovoru u příležitosti otevření firemního vývojového a výrobního centra.
Pane řediteli, s motory z vaší firmy se stal na začátku své závodní kariéry mistrem světa v motokárách nynější šampion v F1 Lewis Hamilton. Jak jste se prosadili do takové společnosti?
Když jsem vyvíjel motokárové motory, Lewis Hamilton ještě nebyl žádnou hvězdou. Byl však výrazným talentem motokárového sportu. Závodil v továrním týmu společně s Nikem Rosbergem. Pro tento tým jsem upravoval, vyvíjel a později i vyráběl motory.
Byl jste také u zavádění systému K.E.R.S., dnes známého i z F1, do silničních motocyklů. Pracoval jste i přímo v závodních depech?
Během vývoje systému K.E.R.S. jsme s kolegou Zbyňkem Burešem pracovali pro tým RedBull KTM v rámci jeho testovacího programu mimo podniky MotoGP. K užití námi implementovaného systému v závodních podmínkách však nakonec nedošlo, neboť motocykly disponovaly velkými výkony a to se nelíbilo promotérovi závodů MotoGP. V rámci zachování malých rozdílů výkonnosti jednotlivých výrobců motocyklů v seriálu zakázali užití podobných technických zlepšení.
Máte kromě Jetsurfu i další nápady, jak netradičně využít spalovací motor?
Spalovací motory jsou moje srdcová záležitost. V současné chvíli mám i další nápady, jak je netradičně využít. Nejbližší realizace nového nápadu se ale odehraje mimo působnost spalovacích motorů. A víc zatím nemohu prozradit.
Při vývoji a výrobě Jetsurfu razíte teorii o využívání výhradně vlastních technologií a know-how od projektového prkna až po přímý prodej. V čem je výhoda této strategie?
Použití vlastních technologií je v našem oboru klíčové. Důvod je prostý a je jím kvalita. Ve své továrně nikdy neplánuji využívání dnes tolik moderního outsourcingu nebo složitých struktur oblíbených v zahraničních korporacích.
Jetsurfing se díky vašem produktu stal i novým oblíbeným druhem sportu, v němž se již odehrávají i závody světového poháru. Jak participujete na jeho přípravě a realizaci?
Jako továrna se přímo podílíme na jeho organizaci a podpoře. Já osobně jsem pak účastníkem a na startu ani jednoho podniku jsem zatím nechyběl. Na přípravě a realizaci se podílím zejména ve výběru míst, kam závody umisťuje, a také na stavění tratí samotných.
Úzce spolupracujete s VUT Brno a podporu pro své podnikání jste získal i v programu Euréka EU. Jak konkrétně tato spolupráce probíhá?
Na VUT Brno už nějakou dobu zadáváme diplomové práce na řešení různých problematik. Tyto práce pak sám procházím, píšu k nim posudky a tak dále. Mezi studenty strojních oborů často nacházíme také pracovníky pro naši továrnu.
Sám jste všestranným sportovcem. Které sporty vás baví nejvíc a jaké další koníčky máte?
Již v mládí jsem dělal bojové sporty, zejména judo. Dnes jsem to rozšířil ještě o box. Miluji však také fitness, enduro, motokros, lyžování a automobily. Nejkrásnější je však spojení koníčků a rodiny. Ta je rozhodně mým největším koníčkem.
Jak byste nejlépe zformuloval vaší firemní filozofii?
Filozofie naší firmy je v podstatě jednoduchá. Poctivou prací se posouvat dopředu, abychom našim zákazníkům dodávali to, co bychom sami byli ochotní si koupit.
Alena Štěpánková