Brno, 16. března 2017 - V Česku v současné době působí 4 658 daňových poradců a 941 daňových společností. Komora certifikovaných účetních eviduje 1 138 členů. Většina poplatníků mezi daňovým poradcem a účetním nevidí rozdíly. Ty jsou přitom značné.

Hranice mezi činnostmi a pravomocemi účetních a daňových poradců většina lidí obecně nepovažuje za příliš velké. V běžné praxi často dochází k případům, kdy účetní vykonávají práci náležející daňovým poradcům a naopak.

Stav, který zpočátku vypadá poměrně nevinně, může mít ale ve výsledku nepříjemné až závažné důsledky pro klienta i pro účetního či daňového poradce. Náplň práce účetních v rovině OSVČ spočívá zejména v poskytování účetního poradenství a vedení účetnictví, případně daňové evidence v rámci právních předpisů. Účetní už ale nemůže sestavovat daňová přiznání za svého klienta. Zpracování daňových přiznání totiž do rozsahu jeho živnostenského oprávnění nespadá. Naopak daňový poradce vést účetnictví svému klientovi může, musí ale být navázáno na poskytování daňového poradenství. Samostatné vedení účetnictví totiž není kryto oprávněním k výkonu daňového poradenství. Daňoví poradci proto mají téměř vždy i živnostenský list na účetní služby.

Kdo nese odpovědnost za co?
S daňovými povinnostmi je spojena i řada pokut, některé mohou dosáhnout i milionové výše. V případě chyby v daňovém přiznání jsou pokuty hrazeny z pojištění daňových poradců, v případě účetních tomu tak není.

Případné sankce jsou vždy vyměřeny podnikateli. Ten pak může vymáhat náhradu škod na svém poradci. Pokud dojde k pochybení, je poradce povinen spolupracovat při zjednání nápravy, a pokud sankce vznikla jeho zaviněním, tak ji uhradit. V případě samostatných účetních je ale situace jiná. Pokud klient bude chtít od svého účetního, který není zároveň daňovým poradcem, zpracovat daňové přiznání, měl by ho účetní sám upozornit na to, že tato činnost není v rozsahu jeho živnostenského oprávnění, a proto s sebou nese jistá rizika. Případné chyby vzniklé při zpracování daňového přiznání účetním obvykle nepokryje jejich pojištění odpovědnosti. Klient i účetní se tak mohou snadno dostat do nepříjemné finanční i právní situace.

Daňová byrokracie roste...
Podnikatelé mají o služby daňových poradců stále větší zájem. Jen poptávka po profesionálně zpracovaných daňových přiznáních a vyúčtováních podle dat společnosti TaxVision roste meziročně o 15 procent.

S nárůstem počtu firem a živnostníků roste také poptávka po službách daňových poradců. Navíc s většími nároky na byrokracii roste i potřeba daňového poradce mít. Každým rokem přibývají daňové novinky a pro běžného poplatníka je prakticky nemožné všechny formuláře vyplnit bezchybně. Například novinka v podobě povinnosti odevzdávat kontrolní hlášení, která platí od loňského roku, a s ní spojené krátké lhůty na odpověď finančnímu úřadu zkomplikovala práci samostatným účetním. Řada klientů těchto účetních proto kvůli nárůstu byrokracie přenechala vedení účetnictví větším firmám.

Vedle daňových poradců a účetních působí na území České republiky daňoví poradci – právnické osoby. Těch je nyní v Česku evidováno 941. Přitom v loňském roce jich bylo jen 908.

Výhodou společností je, že garantují zastupitelnost poradců. Důležitost zastupitelnosti potvrdilo právě kontrolní hlášení, kdy jsou lhůty na jeho případné doplnění či opravení velmi krátké. Pokud účetní například skončí v nemocnici, může se velmi snadno stát, že termín nestihne, klientovi by pak byla vyměřena pokuta. V případě daňových společností se vyřízení výzvy věnuje jiný poradce.

Blanka Štarmanová, daňová poradkyně, TaxVision