Brno, 2. června 2017 - Jaké aktivity podporují podnikání, co je to offline networking, jaké daňové novinky čekají letos na podnikatele a na koho se můžou obrátit při rozvoji svého podnikání. O tom se diskutovalo na setkání v Brně. Regionální setkání podnikatelů s odborníky, které má za cíl věcně podpořit rozvoj českého podnikání, se uskutečnilo v rámci dvanáctého ročníku soutěží Vodafone Firma roku 2017 a Česká spořitelna Živnostník roku 2017.

Offline networking má perspektivu
V Brně se mluvilo hlavně o offline networkingových aktivitách. Na nich se místní podnikatelé vzájemně seznamují, prohlubují osobní vazby a pomáhají si v podnikání předáváním informací, rad, tipů, doporučení, kontaktů a obchodních příležitostí. V loňském roce se na takových setkáních po celé České republice uskutečnily obchody za desítky milionů korun. Osobní dojmy, emoce a důvěra, na tom je podnikatelský offline networking založený. Myšlenka pravidelných setkání přišla z Velké Británie, u nás se úspěšně rozvíjí od roku 2009.

Podpora inovativních firem a start-upů
Hovořilo se i o tom, jak konkrétně podporuje podnikání v Jihomoravském kraji CzechInvest. Agentura v kraji pomáhá třeba začínajícím podnikatelům, inovativním firmám a start-upům. Příliv zahraničních investic zvyšuje agentura tím, že investory informuje o místních podmínkách a kromě toho předává požadavky investorů veřejné správě. Podnikatelům pomůže v čerpání peněz z národních nebo evropských fondů, ale i se stavebním povolovacím procesem. Při pohledu na průměrnou délku stavebního řízení vítané ulehčení!

Je toho ale více. Pomoc s expanzí nebo přemístěním v rámci ČR, identifikace vhodných průmyslových zón, pozemků, brownfieldů nebo kancelářských prostor, možnost přidat volné prostory podnikatelů do databáze agentury CzechInvest. Podnikatelé mohou využít rovněž sektorovou databázi dodavatelů.

Daňové výzvy
Na setkání se probírala také žhavá témata z oblasti daní. Mezi ně patří zajišťovací příkazy, korunové dluhopisy, daň z přidané hodnoty a téma svěřenských fondů a nadací.
„Zajišťovací příkaz je velký strašák firem. Klasickým případem je, když správce daně provádí ve firmě daňovou kontrolu, při které objeví nové skutečnosti, na jejichž základě začne mít podezření, že daň, kterou společnost měla uhradit, převyšuje majetek firmy, a vydá tedy zajišťovací příkaz. Jediným preventivním opatřením je mít vše v pořádku a spolupracovat s finančním úřadem. Nestává se totiž, že by přišel správce daně a z ničeho nic bezdůvodně obstavil veškerý majetek společnosti,“ vysvětluje Zenon Folwarczny, daňový odborník PwC ČR.

Kam exportovat?
V Jihomoravském kraji je řada firem, které se poohlížejí nebo už mají dokonce bohaté zkušenosti s exportem svých výrobků. Ty mohou využít denně aktualizované databáze zahraničních poptávek, projektů a tendrů, investičních příležitostí a nabídek zahraničních firem agentury CzechTrade. Agentura má pět samostatných týmů pro expertní poradenství v jednotlivých segmentech průmyslu a služeb.

Oboroví specialisté například poradí, že vedle exportu do bezkonkurenčního Německa, je perspektivní vyvážet třeba zdravotnickou techniku do Španělska nebo potravinářské produkty a strojírenské výrobky do Jižní Ameriky. CzechTrade má zastoupení v 50 zemích po celém světě a seznamy ověřených partnerů. Cesta k rozvoji podnikání v zahraničí se otevírá.