Brno 3. březen 2018 - Drahé parkovné, přeplněná parkoviště či nechuť platit měsíčně tisíce korun za splátku vozu vede Brňany stále častěji k využívání sdílených aut, tedy carsharingu. „Podle statistik je používají na cesty po Brně, třeba na větší nákup, k lékaři nebo na výlety, ale i na zahraniční dovolenou,“ říká Michal Šimoník, ředitel družstva Autonapůl, které spravuje největší síť carsharingu v Česku.

Zvýšený zájem o carsharing odráží také 18procentní nárůst počtu ujetých kilometrů všech vozů v síti družstva za poslední rok, který dosáhl téměř jednoho milionu kilometrů. V současné době mají Brňané k dispozici 29 vozidel, v celé České republice pak 72. Nejčastěji lidé využívají malá městská auta typu Citigo nebo Fabie, které používají na kratší cesty, výjimkou není jejich 50procentní časová vytíženost. „Carsharing tak přispívá i k ekologizaci města snižováním počtu vozů v centrech, kdy jeden vůz díky sdílení dokáže nahradit 5 až 10 soukromě vlastněných aut,“ upřesňuje Šimoník.

K ekologičnosti přispívá také stáří vozů, které je u Autonapůl dva a půl roku.„Už brzy nám dorazí i první elektromobil, časem přibude Tesla 3,“ říká Šimoník. Od roku 2011 družstvo kupuje výhradně nové vozy.

Typickým zákazníkem už přitom není singles či pár žijící v centru užívající si všech výhod městského života. Stále častěji sdílené vozy využívají i rodiny s dětmi, které nechtějí měsíčně vynakládat tisíce korun z rodinného rozpočet na splátku vozu.
„Mění se mentalita lidí, kteří už nepotřebují věci vlastnit, ale ekonomicky je využívají. Pro rodinu, která najede vozem do 10 tisíc km ročně, je ekonomičtější využívat naše sdílená auta. Oproti koupi vozu nižší střední třídy tak ročněušetří až 20 tisíc korun, které mohou využít třeba na další dovolenou,“ upřesňuje Šimoník.

Pokaždé jiným autem
Výhodnou je, že se při využití carsharingu lidé nemusí omezovat jen na jeden vůz, který jim stojí před domem, ale vždy si vyberou ten, který právě potřebují. V Brně mají na výběr z vozů nižší i střední třídy včetně devítimístné dodávky nebo vozíku.
„Důležitá je úvodní registrace, pak už mohou kdykoliv využívat kterýkoliv vůz na jak dlouhou dobu potřebují. Kde se vozy nacházejí zjistí snadno a rychle v mobilní aplikaci. Na jeden klik si vůz zarezervují, kartou nebo mobilem si jej pak otevřou. Auto je možné rezervovat a ihned s ním odjet během pár vteřin, třeba když uvidíte volný vůz na ulici,“ vysvětluje Šimoník.
V loňském roce si lidé auto rezervovali průměrně čtyři dny předem, vůz je ale možné zamluvit i rok dopředu, třeba na dovolenou nebo vánoční cesty za rodinou. Podle Šimoníka je to dáno tím, že s rostoucím počtem vozů se naplnila potřebná kapacita vozového parku a lidé nemají potřebu rezervovat si vozy s větším časovým předstihem. Podle ročních statistik Autonapůl ujedou sdílená auta i čtyři tisíce kilometrů za měsíc, rekord drží Ford Transit z loňského srpna s nájezdem sedmi tisíc kilometrů.

Sdílené vozy i pro pracovní cesty
Carsharingové vozy využívají také firmy, například architektonické kanceláře, účetní firmy, advokáti, ale i ZOO, nadace či neziskové organizace. „Trendem je využívat pohodlné vlakové či autobusové přepravy mezi městy a u nádraží si vyzvednout vůz. Těchto cest postupně přibývá, v současné době jde o více jak pět procent z celkových 13 tisíc uskutečněných jízd v loňském roce. Autonapůl je možné využívat v devíti městech po celé České republice, od 7.březnapřibudedesátýZlín.

Statistika:

  • Průměrný uživatel carsharingu ročně uskuteční 15 cest
  • 6 procent zákazníků je ze zahraničí
  • Vlastní vozidlo se využívá průměrně jednu hodinu denně, tedy 4 procenta času, carsharingové vozy mají vytíženost okolo 50 procent
  • Volné auto si můžete rezervovat během pár sekund a ihned s ním odjet

Kdy se vyplatí:

  • Vlastní auto: pokud jezdím více než 10 tisíc kilometrů ročně nebo auto potřebuju denně např. na dojíždění do práce
  • Carsharing: pokud bydlím ve velkém městě, nepotřebuji auto denně a nenajedu více než 10 tisíc kilometrů ročně
  • Autopůjčovna: pokud potřebuji auto na delší cestu nebo dlouhodobější výpůjčky v řádu více týdnů nebo měsíců
  • Spolujízda nebo sdílení soukromého auta: když potřebuji šetřit každou korunu a nevadí mi určitý diskomfort