Brno, 16. ledna 2018 – Vítězem akceleračního programu 100-day Challenge se stal projekt Forsáž. Tento brněnský start-up, který vymyslel, jak vzdáleně monitorovat stav včelstva, absolvoval 100 intenzivních dní programu, aby posunul své podnikání k úspěchu a stabilitě. V podzimním běhu inkubátoru, který organizuje Impact Hub, obstála myšlenka nejlépe v konkurenci dalších 11 nápadů.

Start-up Forsáž vznikl z iniciativy pěti nadšených Brňanů. Nyní už druhým rokem pracuje na projektu, který má umožnit hlouběji porozumět chování včel a jejich vztahu s ekosystémem. Vyvíjí přitom zařízení, které zaznamenává zvukové projevy včelstva, měří váhu úlu nebo jeho teplotu. Ze zjištěných dat kreslí grafy s aktuálními hodnotami a jejich vývojem v čase, zároveň vyhodnocuje příchozí zvuky a hledá vzory, které indikují změny v úlu.

„Naše data ocení jak začínající, tak už zkušení včelaři. Pomůžou třeba včas odhalit oslabení včelstva, rojení, loupeže mezi včelstvy nebo začátek nektarové snůšky díky přírůstku na váze. Jedním z cílů je taky vytvořit expertní systém, který provede začínajícího včelaře jeho prvními kroky a dodá mu tím jistotu a zpětnou vazbu, kterou nepochybně při práci se včelami potřebuje,“ řekl Jan Dupal, jeden ze zakladatelů projektu Forsáž, jenž oslnil porotu 100-day Challenge nejvíce.

Tento akcelerační program z dílny sítě Impact Hub pomáhá přihlášeným projektům posunout se v průběhu 100 kalendářních dnů blíže k vysněnému cíli - k prosperujícímu a udržitelnému start-upu či podniku. „Akcelerátor nám díky mentorským konzultacím od profesionálů pomohl zdokonalit se v různých důležitých oblastech. Od výroby přes marketing až třeba po finance. Získali jsme taky zdravý nadhled nad projektem, naučili jsme se naplňovat především potřeby zákazníka, nikoliv jen svoje představy o produktu,” zhodnotil účast další člen týmu Forsáž, Martin Špaňhel.

Akcelerátor 100-day Challenge se na podzim rozběhl už posedmé. Jeho hlavní podstatou je pomoct start-upům i běžným začínajícím podnikatelům vyvarovat se největších začátečnických chyb. „Tento propracovaný mentorský program dává přihlášeným k dispozici rady od odborníků, kteří jsou už zběhlí. Na oplátku však musí být připraveni na intenzivní stodenní nasazení, kdy mnohokrát validují svůj projekt, testují zákazníky, produkt, cenu, nastavují procesy a učí se budovat tým nebo marketing,” vysvětlil David Kovalský, jeden z mentorů a zároveň i porotců programu.

„Forsáž jsme se rozhodli ocenit za soustavnou práci při přípravě celého týmu na další stupeň v podnikání, taky za spolupráci s mentorem a experty. Od začátku měli všichni členové hlavy otevřené a byli otevřeni diskusi nad důležitými tématy - od přístupu k zákazníkům, přes unikátní hodnoty až po prodej,” doplnil Kovalský.

100-Day Challenge se liší od klasických podnikatelských soutěží hlavně aspirací na to, aby týmy, které si akcelerátorem projdou, stavěly svůj byznys na pevných a ověřených základech a vytvářely moderní podnikatelské prostředí. Vítěz výzvy získává tříměsíční členství v síti Impact Hub a další možnosti rozvoje projektu pod vedením Petra Vítka, idea-makera akceleračního programu.