
Brno, 1. června 2019 – Na mezinárodním veletrhu obranné a bezpečnostní techniky IDET v Brně prezentuje První brněnská strojírna Velká Bíteš (PBS) svoje nejúspěšnější produkty i novinky určené pro letecký průmysl. Návštěvníci veletrhu tak mají možnost seznámit se s pomocnou energetickou jednotkou Safír 5K/G MI, která startuje mj. i hlavní motory vrtulníku Mi-171š ve výzbroji Armády České republiky.
K vidění je také nejnovější proudový motor PBS TJ150, který vyniká skvělým poměrem tahu, hmotnosti a vnějšího průměru. PBS letos dosáhne dvou významných milníků ve výrobě svých leteckých zařízení.
PBS je česká strojírenská společnost s více než 200letou historií. Zaměřuje se na vývoj turbínových pohonných jednotek, pomocných energetických jednotek (APU) a klimatizačních systémů (ECS) pro různé typy letounů a vrtulníků. Na veletrhu IDET v Brně vystavuje i jeden ze svých nejúspěšnějších produktů pro letecký průmysl. Jde o pomocnou energetickou jednotku (APU) Safír 5K/G MI.
„Počátky vývoje jednotky Safír 5K/G MI sahají do 90. let minulého století. Původně byla určena pro český letoun L-610. Dnešní modifikovaná verze však našla své uplatnění ve středně těžkých transportních vrtulnících MIL, které využívá též Armáda České republiky. V závěru loňského roku jsme zaznamenali devítistý prodaný kus a letos jich vyrobíme a dodáme již tisíc,“ uvedl Milan Macholán, generální ředitel První brněnské strojírny Velká Bíteš a. s.
Stejný úspěch, tedy 1 000. vyrobený kus, oslaví společnost na konci letošního roku rovněž u proudového motoru s označením PBS TJ100. „Letos v březnu jsme vyrobili taktéž devítistý kus proudového motoru PBS TJ100, který dodáváme na světové trhy od roku 2004. Už teď víme, že do konce letošního roku vyrobíme, smontujeme, otestujeme a dodáme konečnému zákazníkovi motor se sériovým číslem 1 000,“ dodal Milan Macholán.
Prvním zákazníkem PBS TJ100 byl španělský výrobce cvičných terčů, firma INTA. Díky kontinuálnímu inovačnímu procesu a v současné době již více než 20 zákaznickým modifikacím získal své zákazníky postupně ve více než patnácti zemích světa. Možnost individuálních úprav je velkou předností proudových motorů PBS. Aktuálně tak vznikly bezolejové varianty nebo verze umožňující přistání do slané vody. V loňském roce navíc PBS uvedla na trh hned dva nové proudové motory, a to v kategorii tahu 900 a 1 500 Newtonů. Společnost tak rozšířila nabídku již na 5 typů motorů se širokým spektrem použití. „Nejsilnější proudový motor PBS TJ150 je založen na inovacích stávajícího PBS TJ100, kdy jsme náročnými konstrukčními změnami dosáhli vyššího tahu při zachování stejného vnějšího průměru i hmotnosti motoru,“ vysvětlil Milan Macholán.
Aktuálně PBS připravuje projekty možné budoucí spolupráce s evropskými výrobci obranných technologií. „V současnosti spolupracujeme se švédskou státní institucí FMV, které jsme dodali za účelem testování naše proudové motory. Pokud vše dobře dopadne, budou využity ve švédských bezpilotních systémech,“ prozradil Milan Macholán ke spolupráci se Švédskem, které je partnerskou zemí letošního IDETu.