Brno, 29. listopadu 2019 - Zatímco běžné páteční útraty Čechů v internetových obchodech se pohybují okolo 320 milionů korun, poslední listopadový pátek se tato částka podle analytiků vyšplhá až ke 800 milionům korun. Jedná se tak o 250% navýšení oproti dlouhodobému průměru. Oproti loňskému Black Friday se očekává nárůst o 25 %.
Mezi hlavní důvody růstu patří celkový růst e-commerce trhu, vyšší kupní síla obyvatel a také vyšší povědomí o Black Friday. Podle analýzy společnosti Shoptet, která spravuje téměř polovinu všech českých e-shopů, se do pátečních nákupů zapojí přibližně 450 000 Čechů, kteří utratí nejčastěji okolo 900 korun.
Popularita původně americké slevové akce Black Friday postupně stoupá i mimo USA. Každoročně se v tento den podstatně zvýší počet nakupujících i v České republice. Letos ale Češi i na poměry Black Friday utratí mnohem víc než obvykle.
„Čekáme, že letos utratí Češi na Black Friday o 25 % víc než minulý rok. Svou roli v tom hraje přibližně 18% růst trhu jako takového, vyšší kupní síla obyvatel i zvyšující se počet zapojených e-shopů,“ uvádí Miroslav Uďan, CEO společnosti Shoptet, která spravuje téměř 20 000 e-shopů.
I přesto, že se během jednoho pátečního dne utratí neuvěřitelných 800 milionů korun na českých e-shopech, nebude se ani zdaleka jednat o vrcholný den nákupů. „Každý rok doslova v přímém přenosu sledujeme, kdy nastává nákupní vrchol Vánoc. Vloni to bylo 10. prosince. Díky tomu, že v reálném čase vidíme výkon obrovské části celého e-commerce trhu, dokážeme modelováním predikovat, jak to dopadne letos. A naše výpočty říkají, že během vrcholného dne překročíme symbolickou miliardu korun,“ prozrazuje Miroslav Uďan.
Podle statistik Češi ani pod dojmem lákavých slev Black Friday nekupují bezhlavě všechno, co uvidí. V loňském roce využili výhodných nabídek nejčastěji k zakoupení jedné věci. Průměrná cena nákupu se pohybovala okolo 900 korun. V tomto případě predikují analytici, že nedojde ke změně.