Brno, 24. dubna 2020 - Více než pět milionů korun rozdá město malým a středním firmám na výrobu a otestování prototypů inovativních produktů. Zájem o program, který spravuje inovační agentura JIC, už projevily desítky firem. Své projekty mohou hlásit až do 11. května.
Sehnat peníze na výrobu prototypu a prověření, zda je o novinku vůbec zájem, je zejména pro začínající podnikatele komplikované. Soukromí investoři nechtějí jít do rizika a získat peníze z veřejných zdrojů je obtížné. Právě proto přišlo město Brno společně s inovační agenturou JIC s programem Prototypuj a ověřuj. Jeho prostřednictvím rozdělí mezi malé a střední firmy 5 120 000 Kč.
Do programu se mohou hlásit nejen firmy se sídlem nebo provozovnou v Jihomoravském kraji s maximálním obratem 10 milionů korun, ale také fyzické osoby, které mají v případě udělení podpory povinnost založit v regionu společnost.
Úspěšný žadatel získá od města 70 procent celkových nákladů projektu, zbývajících 30 procent si příjemce hradí sám. „Během letošního roku proběhnou dvě výzvy, ve kterých získá podporu přibližně 8 firem. Kromě finanční podpory budou mít úspěšné firmy k dispozici i naše konzultanty. Pomůžou jim lépe uchopit byznysovou stránku projektu,“ upřesňuje podmínky manažerka programu Zuzana Hadašová z JICu. Kromě žádosti musí žadatel natočit minutové video, v němž svůj produkt představí. V dalším kole pak bude mít za úkol svůj projekt odprezentovat porotě složené ze zkušených podnikatelů a konzultantů JICu. Celková částka, kterou město do programu investuje, se blíží k šesti milionům korun včetně nákladů na organizaci.
„V Brně máme mnoho firem s velmi zajímavými nápady. Mnohdy se jim však nedaří své inovativní výrobky či služby dostat na trh, chybí jim hotový prototyp. Na tuto etapu životního cyklu produktu je obecně v České republice velmi obtížné získat finanční prostředky. Rozhodli jsme se záměry firem právě v této rizikové fázi vývoje podpořit. Malé a střední podniky tak mohou díky programu získat dvě stě tisíc až milion korun na technologické a tržní ověřování,” uvedl náměstek primátorky Tomáš Koláčný.
„Dopady současné pandemie budou pro ekonomiku zásadní. Zároveň krize přináší nové příležitosti i výzvy. A právě na ty je třeba reagovat novými nápady a inovacemi,“ vysvětluje širší souvislosti ředitel JICu Petr Chládek, podle kterého se vznik úspěšného produktu nebo služby bez prototypování neobejde. „Dobrý nápad je jen začátek. Aby byl produkt úspěšný, musí se otestovat, zda o něj bude opravdu zájem a bude v praxi fungovat,“ dodává Chládek.