Brno, 5. května 2020 – Inovační agentura JIC provedla mezi téměř 140 svými klienty bleskový průzkum. Pro polovinu firem s inovativními produkty je v době současné pandemie největším problémem pokles prodejů. Část z nich proto na situaci reaguje vývojem nových produktů, o které by měli klienti větší zájem.

„Přibližně polovina z klientských firem má minimální nebo žádné obavy z dalšího vývoje,“ vysvětluje Jindřich Weiss, vedoucí týmu podpory podnikatelů inovační agentury JIC. Upozorňuje také, že v jiných veřejných průzkumech byli majitelé malých a středních firem pesimističtější. „Je to dané tím, že větší část naši klientů se pohybuje v odvětvích, na která krize nedopadá přímo. Zároveň jsou schopni těžit z vlastních technologií a know-how, díky nimž kreativně vytváří nové produkty. V tom je jejich síla.“

Polovina z firem, které obavy mají, se snaží nové situaci přizpůsobit. Zavádějí změny, které by jim měly pomoci situaci ustát. A více jak třetina avizovaných změn se týká právě samotného produktu.

„Čtyřicet procent firem, které avizuje nějaké změny, se zaměřuje na nové nastavení obchodní strategie a inovaci obchodního modelu,“ dodává Weiss s tím, že firmy tím reagují na největší problém, a to zpomalení nebo zastavení obchodu. „V rozhovorech s majiteli firem opakovaně zaznívala slova jako ‚resuscitace‘ a ‚restart‘. I proto teď naše klienty podporujeme v tom, aby využili volnějšího období k aktivní přípravě strategie na nadcházející roky,“ upřesňuje Jindřich Weiss z JICu.

Z průzkumu také vyplývá, že nejlepší vyhlídky mají firmy z oblasti umělé inteligence, virtuální a rozšířené reality a kyberbezpečnosti. „Mezi nimi nebyla v našem průzkumu žádná, která by očekávala významné negativní dopady koronavirové krize na své podnikání,“ doplňuje Weiss s tím, že právě tyto firmy vidí v současné situaci příležitost pro rozvoj svého podnikání.

„Také nás těší, že více než dvacet klientů se aktivně zapojilo do českých i zahraničních iniciativ a projektů na boj proti COVID-19. Podílí se třeba technologicky na projektu linka 1212, ventilátoru Corovent nebo třeba na výrobě polomasek z ČVUT,“ uzavírá Weiss.

Robot Sprayer i dezinfekce místo vůně
Jednou ze 137 dotazovaných firem byla třeba firma BringAuto z Brna, která pracuje na vývoji takzvaných „delivery robotů“ na dálkové ovládání. Vzhledem k situaci přišla s novým produktem a společně s TPC Industry vyvíjí robota pro aplikaci dezinfekce. „Když epidemie odstartovala, zvýšila se potřeba intenzivní dezinfekce různých prostor. Zaměřili jsme se nyní na vývoj semiautonomního robota, který bude moci dezinfikovat prostory bez přítomnosti člověka,” vysvětluje jednatelka firmy Andrea Najvárková. Inovovaný model dostal název Sprayer. V současné chvíli hledá firma investora, který by produktu pomohl se vstupem na trh.

S inovací přišla i firma Aria Pura. Ta se přes deset let zabývá takzvaným scent marketingem, tedy provoněním interiéru vůní, kterou si klient vybere. Sám majitel Aria Pura Petr Brabec ví, že pro firmy je scent marketing třešnička na dortu. Ve chvíli krize to bude podle jeho slov jedna z prvních položek, kterou budou firmy škrtat. „Navíc máme část z dodavatelů z Itálie, což dělá situaci téměř neřešitelnou,“ jmenuje další z problémů Petr Brabec. A právě proto přispěchal s novým produktem, který se nevěnuje vůním, ale dezinfekci.

„Využíváme nanotechnologie s dezinfekčním účinkem. Ty dokážou odstranit viry, bakterie a plísně, s nimiž si běžné dezinfekce z dlouhodobého hlediska neporadí,“ popisuje účinky technologie Brabec, podle kterého se dá využít pro kanceláře, školy, MHD, nemocnice nebo restaurace. Kapalinu pro nanoroztok, která neobsahuje chlor a tím pádem není zdraví škodlivá, mu dodává firma Guapex z Brna. Současně firma vyvíjí i nové vůně, které mají antibakteriální účinky a dokážou zneškodnit i viry.