Brno, 6. dubna 2021 – Devět nových inovativních produktů a tři nové startupy vznikly v loňském roce na jižní Moravě díky pilotnímu ročníku programu Prototypuj a ověřuj. A úspěšné výsledky i velký zájem přesvědčily zastupitele města Brna, aby podpořili další ročník programu. Ten startuje právě nyní a na nové prototypy z něj mohou místní inovátoři získat dohromady pět milionů korun. O grant se mohou firmy i jednotlivci přihlásit na webové stránce jic.cz/prototypuj-a-overuj/ až do 16. května.
Unikátní zdravotnický prostředek, software pro materiálové inženýry nebo umělá inteligence na zpracování informací o pohybu chodců a vozidel – to jsou některé z nápadů, které minulý rok získaly podporu z programu Prototypuj a ověřuj. A navázat na ně mohou další. Brno totiž na pokračování programu vyčlenilo dalších 5 milionů korun.
„Dobrý nápad je jen začátek. Aby byl produkt úspěšný, musí se otestovat, zda o něj bude opravdu zájem a bude v praxi fungovat,“ vysvětluje smysl program ředitel JICu Petr Chládek, podle kterého je právě fáze ověření zlomová. „Pro banky i investory je taková investice příliš riziková, přitom právě z takových nápadů mohou vzniknou globálně úspěšné firmy, které budou v regionu zaměstnávat desítky lidí.“
S jeho slovy souhlasí i náměstek primátorky města Brna Tomáš Koláčný: „Díky programu Prototypuj a ověřuj mohou inovativní nápady získat až osm set tisíc korun na technologické a tržní ověření. Mnohdy se stává, že byť má firma velmi dobrý nápad, tak na tvorbu prototypu nedokáže získat v České republice finance. Podpora města tak místním firmám pomáhá překlenout nejsložitější životní fázi vývoje produktů a služeb.“
Do programu se mohou hlásit nejen firmy se sídlem nebo provozovnou v Jihomoravském kraji s maximálním obratem 10 milionů korun, ale také fyzické osoby, které mají v případě udělení podpory povinnost založit v regionu společnost. Úspěšný žadatel získá od města 70 procent celkových nákladů projektu, zbývajících 30 procent si příjemce hradí sám.
„Kromě finanční podpory budou mít úspěšné firmy k dispozici i naše konzultanty. Pomůžou jim lépe uchopit byznysovou stránku projektu,“ upřesňuje podmínky manažerka programu Zuzana Hadašová z inovační agentury JIC. Kromě žádosti musí žadatel natočit minutové video, v němž svůj produkt představí. V dalším kole pak bude mít za úkol svůj projekt odprezentovat porotě složené ze zkušených podnikatelů a konzultantů.
Podobný program je v českých podmínkách unikátem. Podle Chládka výsledky i zájem ukazují, že podobná podpora v našich podmínkách chybí. „Zájem v loňském roce byl několikanásobně vyšší, než kolik projektů jsme mohli podpořit. A přitom drtivá většina z nich má reálný byznysový potenciál. Věřím, že se námi inspirují i další regiony,“ doplňuje Chládek.