Brno, 25. dubna 2023 – Dvoudenní maraton AT&T Junior Hackathon plný moderních technologií, programování a výzev dneška se uskuteční 16. a 17. května ve Střední škole informatiky, poštovnictví a finančnictví v Brně. Na soutěžní akci určené středoškolákům se mohou registrovat až pětičlenné týmy on-line.

Hned po zahájení soutěže první den ráno budou mít studenti 24 hodin na to vymyslet a realizovat nápad „pro lepší budoucnost“ za použití nových chytrých technologií. „Vybrat si mohou z několika aktuálních témat, která se dotýkají oblastí jako Smart City/Village, udržitelnost/EcoTech, kreativní průmysl nebo digitální propast, kam spadá například laická kyberbezpečnost či zpřístupnění digitálního světa lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. V soutěži nejde jen o technické znalosti, ale i dobrou organizaci práce, vzájemnou komunikaci, spolupráci a prezentační dovednosti. To, jak tým funguje mezi sebou, hraje ve výsledku svou roli. Kromě obrovského talentu studentů je ale skvělé sledovat, s jakým nadšením se úkolu vždy zhostí a neváhají pomoci si vzájemně i mezi týmy,“ uvedl Petr Novák, Product Owner ze společnosti AT&T GNS Czech Republic, která soutěž pořádá pod hlavičkou svého charitativního programu AT&T BELIEVES.

Akce si klade za cíl spojovat mladé inovátory s lidmi z praxe. Soutěžící budou mít ke své práci k dispozici nadstandardní ICT vybavení i poradce z partnerských firem. Druhý soutěžní den odpoledne týmy odprezentují své zhotovené projekty a proběhne vyhlášení a ocenění nejlepších týmů.

„Studenti mají na své projekty omezený čas a čeká je náročný balanc mezi kvalitní prací a potřebným odpočinkem. Zároveň ale budou moci využít nejmodernější techniku a pomoc 20 mentorů – odborníků z firem a vysokých škol, kteří se často sami na vývoji dané technologie podíleli. Na místě bude možné využít hardware jako například Raspberry Pi, ESP32, různé další IoT technologie, 3D tiskárny, laserovou řezačku, datové sady, umělou inteligenci, strojové učení a další. Samozřejmě je výhodou, když už mají studenti o těchto technologiích povědomí, stejně tak je ale zcela běžné, že soutěžící efektivně využijí i technologie, o kterých dopředu nic neví a se kterými se musí rychle seznámit. I v tom jim pomáhají přítomní profesionálové,“ popsal za spoluorganizátora akce vzdělávací organizaci Junior Achievement Czech její ředitel Martin Smrž.

Po covidové přestávce letos proběhne už 5. ročník soutěže. Úřadujícími vítězi z roku 2019 jsou tehdejší studenti Gymnázia J. S. Machara Brandýs nad Labem – během 24 hodin vymysleli aplikaci, která umí zjednodušit ovládání světel, přehrání hudby a použití dalších efektů během různých společenských či divadelních událostí.

„Dělali jsme věci, které baví mě a čtyři další lidi, a vytvořili produkt, který zaujme i z podnikatelského hlediska, dokáže jej použít běžný smrtelník, a vše ve velkém časovém tlaku. K dispozici jsme měli spoustu profesionálů a techniky, ke které se jinak dostaneme poměrně obtížně. Zažili jsme úžasnou atmosféru, a především potkali tým mentorů, kteří nebyli ani povýšenými autoritami, ani suchými marketingovými reprezentanty svých firem, ale tvořili vzájemně se doplňující tým, pomáhali a radili, s čím mohli, a v neposlední řadě svým vtipkováním přenášeli dobrou náladu i na nás,“ shrnul své dojmy po skončení posledního ročníku soutěže člen vítězného týmu Vojtěch Káně.

Samotná účast, strava i nocování jsou pro studenty i jejich případný pedagogický doprovod zdarma. Učitelé budou mít navíc možnost absolvovat doprovodný program ve formě akreditovaných vzdělávacích kurzů na 3D tisk a ovládání mikrokontrolerů.