Brno, 10. října 2024 – Společnosti Honeywell nás pozvala na letiště u Budkovic, aby zde předvedla práci svého brněnského týmu, který vyvíjí a testuje technologie pro drony, nebo přesněji řečeno pro letadla s kolmým startem a přistáním (VTOL). Vyvrcholením série několika letových ukázek byla prezentace pozemní řídicí stanice, která umožňuje dálkové řízení bezpilotních strojů za hranicí viditelnosti.

Demonstraci vedl tým z brněnského výzkumného a vývojového centra Honeywell v Brně, kde probíhá většina vývoje a testování pozemní řídící stanice. Honeywell také pro své brněnské centrum pořídil první elektrický stroj eVTOL s pevnými křídly. Vyznačuje se velkým rozpětím křídel kolem 2,5 metru a přibližuje brněnský vývojový tým typu stroje, pro který je pozemní řídící stanice vyvíjena, jako je provoz větších nákladních dronů.

Na vývoji pozemní řídicí stanice pro bezpilotní letadla s kolmým startem a přistáním pracuje Honeywell v rámci projektového konsorcia OperA v programu SESAR. Projekt OperA (Operate Anywhere) řeší bezpečnou integraci nových účastníků pokročilé letecké mobility (AAM) – nákladních dronů a leteckých taxi – do leteckého provozu v Evropě. Projekt se zabývá zvýšením automatizace těchto letů a umožní postupný přechod z pilotovaných na bezpilotní lety, vývoj systémů pro optimální využití energie při letu a přiblížení, přesnou navigaci pro přiblížení a přistání a antikolizní systém pro vyhýbání se překážkám a letadlům. OperA se dále věnuje vývoji pozemní řídicí stanice, která umožní bezpilotní řízení více dronů jedním operátorem, a vývoji autonomního systému pro dynamické rozhodování včetně nestandardních situací. Projekt bude také řešit optimalizaci trasy letu například s ohledem na hluk.

foto

Tým Honeywell v Brně je lídrem projektu OperaA. „Vývoj v oblasti pokročilé letecké mobility vyžaduje zcela nová a komplexní řešení. Jsme hrdí na to, že vedeme silná konsorcia se zkušenými partnery i mimo Brno, přičemž využíváme odborných znalostí vědců a inženýrů z brněnského výzkumného a vývojového centra Honeywell a zkušeností s podobnými projekty za posledních 15 let,“ říká Jan Ludvík z Honeywell Aerospace.

Foto: Lukáš Grásgruber