Brno, 23. března 2012 - Zajímá vás, jaké byly počátky fotografie? Jak se v 19. století prolínal svět fotografie s malířstvím, sochařstvím, grafikou či architekturou? Jak vypadaly dobové živé obrazy či fotografie pořízené camerou obscurou? To vše prozradí výstava fotografií L'étude d'après nature. Fotografie a umění v 19. století, díky níž můžete proniknout do tajů vztahů fotografie a umění.

Na výstavě se také dozvíte, jak tvořili fotografující malíři a malující fotografové, jak spolupracovali fotografové s architekty, ale také jak se ve druhé polovině 19. století dokázali fotografové prezentovat veřejnosti. Expozice, která veřejnosti představí na 220 fotografií, vůbec poprvé v českém prostředí zkoumá vztah fotografie a malby a fotografie a grafiky v takovém rozsahu. Na rozdíl od podobných projektů představených v minulosti již mnohokrát v zahraničí, je založena výhradně na pramenech z českých, moravských a slezských sbírek. K zajímavostem výstavy patří i dva objekty camery obscury — jednak vystavíme repliku dobové camery obscury jako kreslířské pomůcky, ale také jako skutečnou temnou komoru s projekcí exteriérového obrazu.

mg-02Ateliér Adele, Vídeň, Živý obraz podle obrazu Antoina Watteaua Les Jaloux, 1867

mg-03
Ateliér Tessaro, Antverpy, Studie tradičního belgického oděvu, kolem 1870

Kurátorka výstavy Petra Trnková k projektu říká: „Vztah k výtvarnému umění v 19. století patří k vůbec nejpozoruhodnějším oblastem historie fotografie. Navzdory tomu dosud nebyla zdejší výtvarné produkci — ať už na poli fotografie, malby, sochařství či grafiky, která se podílela na formování tohoto vztahu — věnována větší pozornost. Výstava se snaží alespoň zčásti tento nedostatek napravit a poukázat na některé z otázek, které nejen zahraniční, ale i zdejší umělci a fotografové na tomto poli řešili: vedle tématu fotografie jako předlohy nebo uměleckých ambicí fotografů si výstava všímá např. i výtvarných postupů aplikovaných na fotografii či fenoménu živých obrazů." Jak uvidíte na výstavě, vztah fotografie a umění se projevuje v řadě dobových disciplín. „V historii umění jistě nejvíce dominují dvě témata: fotografie jako pomůcka a fotografie jako artefakt. První část výstavy je věnována právě fotografii jako pomůcce umělce. S nacházením dalších a dalších dokladů o práci malířů v druhé polovině 19. století se ukazuje, že fotografie byla přirozenou součástí jejich práce a zcela jistě nešlo o výhradní doménu těch méně talentovaných. Dokladem vedle tvorby Franze Lenbacha, Edgara Degase či Alfonse Muchy mohou být i na výstavě představené malby Julia Mařáka či Václava Brožíka. Druhé velké téma ve vztahu fotografie a umění se týká uměleckých ambicí fotografů. Právě v něm nejvíce rezonuje odvěký spor o to, zda je fotografie objektivním záznamem skutečnosti, či výsledkem tvůrčího aktu jednotlivce a komponování obrazu, čili uměním. Z fotografií, které jsou součástí výstavy, bychom mohli do tohoto okruhu bez váhání zařadit jen menší počet, nicméně nechybí zde jména jako Gustave Le Gray, Ludwig Angerer, Adolphe Braun, Alfred Stieglitz či Vladimír Jindřich Bufka," dodává k výstavě její kurátorka Petra Trnková. Vydat se k počátkům fotografie můžete v Moravské galerii v Brně do 20. května.

mg-04Anonym, Zámecký park v Heřmanově Městci, 70. léta 19. století