Brno, 28. února 2011 - Mozartova Figarova svatba se těší neutuchající popularitě na celém světě. A není divu, neboť se opera mimo brilantní a jiskřivé hudby pyšní i téměř činoherním libretem. A jak by taky ne, když základem mu byla stejnojmenná hra vynikajícího francouzského dramatika Pierra de Beaumarchais z roku 1775. Jeho hry plné společenské satiry však vzbudily takový rozruch, že trvalo až do roku 1784, než bylo povoleno uvést je na divadelním jevišti.
Úspěch byl obrovský a o dva roky později, 1. května 1786, už byla na světě Figarova svatba, opera o lišáckém Figarovi a jeho nevěstě Zuzance, kteří musí zapojit všechen svůj důvtip, aby dostali vytoužené povolení k svatbě a vytrestali záletnického hraběte. Na jevišti vídeňského Burgtheateru se dočkala obrovského ohlasu a devíti repríz, aby byla o necelý půl rok později s ještě větším úspěchem uvedena v Praze.
Figarovu svatbu provázelo už od dob její činoherní premiéry označení revoluční hra, ale pravdou je, že všechno je to především o lidech. A o vztazích mezi nimi, neboť téma vztahů mužů a žen je staré jako lidstvo samo a nikdy nepřestane být aktuální. Právě proto nás stále přitahuje a dojímá čistá láska mezi Zuzanou a Figarem a baví rozjívený Cherubín se svou rozvíjející se sexualitou, který hledá objekt zbožňování v každé dostupné ženě.
Jak Beumarchaisova hra tak Mozartova opera díky své stálé aktuálnosti přímo vybízí inscenátory, aby hledali paralely v současném světě. Pro tento přístup se rozhodl i inscenační tým brněnské Figarovy svatby. Nejen že děj posouvají do 90. let 20. století, ale práce v městě Brně je inspirovala k volbě konkrétního prostředí, ve kterém se děj opery bude odehrávat. Díky tomu diváci uvidí na jevišti Mahenova divadla slavnou brněnskou vilu Tugendhat.
„ Abbé Da Ponte si vybral ke zpracování druhý díl z figarovské trilogie Pierra Augustina de Beaumarchais (1732-1799). Beuamarchais touto hrou obnovil tradici divadla, v tom smyslu, že nevytvořil historizující kus, nýbrž nastavil zrcadlo společnosti své doby“, uvedla režisérka, významná německá pěvkyně, Annette Jahns. „Beaumarchais, Da Ponte a Mozart byli všichni ve své době moderní, inovativní umělci a v neposlední řadě proto nechceme v Brně 2011 vyprávět historický příběh. Chceme vzít místo, kde se opery odehrává, i postavy a zasadit je do naší doby. Pokud nám dnes ještě může opera a divadlo něco říct, tak by to mělo být něco o nás samotných a o čase, ve kterém žijeme“, dodala řežisérka.
Opera o čtyřech dějstvích měla premiéru v Mahenově divadle 25. 2. Záštitu inscenaci udělil velvyslanec Rakouské republiky v ČR Jeho Excelence Ferdinand Trauttmansdorff. Jedná se o nastudování v italském originále se simultánně titulkovaným překladem.
Nejbližší reprízy:
10. a 20. březen
8. duben
3. květen
3. a 11. červen