Brno, 21. února 2012 – Zajímá vás, jaké byly počátky fotografie? Jak se v 19. století prolínal svět fotografie s malířstvím, sochařstvím, grafikou či architekturou? Jak vypadaly dobové živé obrazy či fotografie pořízené camerou obscurou? To vše prozradí nová výstava fotografií „L'étude d'après nature. Fotografie a umění v 19. století“, která se v Moravské galerii otevírá již v pátek 24. února. Expozice veřejnosti vůbec poprvé představí 220 fotografií mapujících vztah fotografie, malby a grafiky.

Návštěvníci výstavy se mimo jiné dozvědí, jak tvořili fotografující malíři a malující fotografové, jak spolupracovali fotografové s architekty, ale také jak se ve druhé polovině 19. století dokázali fotografové prezentovat veřejnosti. Na rozdíl od podobných projektů představených v minulosti již mnohokrát v zahraničí, je expozice založena výhradně na pramenech z českých, moravských a slezských sbírek. K zajímavostem výstavy patří i dva objekty camery obsury. Návštěvníci si budou moci prohlénout repliku dobové camery obscury jako kreslířské pomůcky, ale také skutečnou temnou komoru s projekcí exteriérového obrazu.  

„Vztah k výtvarnému umění v 19. století patří k vůbec nejpozoruhodnějším oblastem historie fotografie. Navzdory tomu dosud nebyla zdejší výtvarné produkci, ať už na poli fotografie, malby, sochařství či grafiky, která se podílela na formování tohoto vztahu, věnována větší pozornost,“ říká kurátorka výstavy Petra Trnková. „Výstava se snaží alespoň zčásti tento nedostatek napravit a poukázat na některé otázky, které nejen zahraniční, ale i zdejší umělci a fotografové na tomto poli řešili,“ dodává. Vedle tématu fotografie jako předlohy nebo uměleckých ambicí fotografů si výstava všímá například i výtvarných postupů aplikovaných na fotografii či fenoménu živých obrazů.

foto4

 

 

 

 

 

Vztah fotografie a umění se projevoval v řadě dobových disciplín. „V historii umění jistě nejvíce dominují dvě témata, a to fotografie jako pomůcka a fotografie jako artefakt. První část výstavy je věnována právě fotografii jako pomůcce umělce. S nacházením dalších a dalších dokladů o práci malířů v druhé polovině 19. století se ukazuje, že fotografie byla přirozenou součástí jejich práce a zcela jistě nešlo o výhradní doménu těch méně talentovaných. Dokladem vedle tvorby Franze Lenbacha, Edgara Degase či Alfonse Muchy mohou být i na výstavě představené malby Julia Mařáka či Václava Brožíka,“ nastiňuje koncept výstavy Trnková. „Druhé velké téma ve vztahu fotografie a umění se týká uměleckých ambicí fotografů. Právě v něm nejvíce rezonuje odvěký spor o to, zda je fotografie objektivním záznamem skutečnosti či výsledkem tvůrčího aktu jednotlivce a komponování obrazu, čili uměním. Z fotografií, které jsou součástí výstavy, bychom mohli do tohoto okruhu bez váhání zařadit jen menší počet, nicméně nechybí zde jména jako Gustave Le Gray, Ludwig Angerer, Adolphe Braun, Alfred Stieglitz či Vladimír Jindřich Bufka,“ dodává.

Vydat se k počátkům fotografie můžete v Pražákově paláci na Husové v Brně do 20. května.

Zdroj: Moravská galerie v Brně, foto: Archiv MG