Brno, 27. listopadu 2012 - Celkem tři výstavy zahrnuje nový projekt Po stopách moderny, který můžete vidět od 30. listopadu do 24. března příštího roku v Uměleckoprůmyslovém muzeu Moravské galerie v Brně. Celé přízemí výstavní budovy bude věnováno ornamentu a jeho roli v umění a architektuře přelomu 19. a 20. století. Ve výstavním prostoru zvaném Respirium si prohlédnete tvorbu Huberta Kovaříka – keramiku období Art deco na Moravě a ve stálé expozici užitého umění bude vyhrazen nový prostor architektu a designérovi Josefu Hoffmannovi.
Tiché revoluce uvnitř ornamentu: experimenty dekorativního umění v letech 1880–1930
Výstava se zaměří na ornament, který byl na přelomu 19. a 20. století nezbytným doplňkem všech oblastí uměleckého průmyslu a architektury a který byl chápán jako fenomén umění a nezbytný projev uměleckého výrazu. Výstava bude rozdělena na dvě části: první část bude mít studijní charakter a představí ornamentální předlohy, dekorativní alba, kreslířské modely, školní pomůcky a studentské práce, objekty dekorativního umění (převážně keramika, textil, tapety) a ukáže různé typy ornamentu (na tělech zvířat, geometrické stylizace rostlin, mikroskopické vzorce, latentní pohyb linie, hra s optikou, krystalický dekorativismus, kaleidoskopický obraz). Druhá část výstavy vytvoří relaxační zónu, kde budou současnými, multimediálními prostředky představeny ornamentální principy.
Josef Hoffmann, Kostra nápojového souboru „A“, J. & L. Lobmeyr, Nový Bor / Haida, 1911.
Sklo čiré, matované, černý bronzitový dekor, Uměleckoprůmyslové museum v Praze, foto © MG.
Keramika období Art deco na Moravě. Tvorba Huberta Kovaříka
Těžiště celé výstavy tvoří dekorativní keramika a drobná užitná keramika dokumentující návrhy pro Kunštátskou keramiku a výrobu vlastní umělecko-řemeslné dílny Huberta Kovaříka, kterou založil a mezi lety 1922–1932 vedl ve Svitávce u Boskovic. Objevují se zde velké dekorativní vázy, nápojové soubory a dózy na cukrovinky, velký podíl náleží figurální plastice s formálními znaky souvisejícími s produkcí Wiener Keramik M. Powolného a B. Löfflera. Součástí výstavy bude i unikátně dochovaná písemná a fotografická pozůstalost Huberta Kovaříka, zejména v podobě autorských návrhů v umělcových skicářích, pracovních a poznámkových sešitech, doplněná o realizace konkrétních kusů užité i dekorativní keramiky.
Thomas Weigner, Motýl Caligo Atreus a jeho barevné struktury,
Předlohy pro dekoratéry, Naturstudien und Kompositionen
in 22 Tafeln, Warnsdorf, 1906.
Kabinet Josefa Hoffmanna: Prostřený stůl
V rámci stálé expozice užitého umění se návštěvníci setkají s pracemi architekta a designéra Josefa Hoffmanna a vídeňských dílen Wiener Werkstätte (1903–1932). Prostřený stůl je symbolem mnohosti Hoffmannovy tvorby a zároveň se vztahuje k tomu, co bylo hlavním sortimentem Wiener Werkstätte - výroba nádobí, příborů, sedacího nábytku atd. Prostřený stůl je také symbolickým odkazem na propojení města Brna se životem a tvorbou Josefa Hoffmanna - roku 1904 na výstavě Prostřený stůl v Brně poprvé v historii Wiener Werkstätte vystavovaly ve státní muzejní instituci.
Vyšlo v Brno Business & Style