Brno, 9. listopadu 2012 – Pěvecký sbor VUT v Brně Vox Iuvenalis ve spolupráci s Augistiniánským opatstvím na Starém Brně si vás dovolují pozvat na duchovní koncert, který se uskuteční v neděli 11. listopadu v 19 hodin v překrásném duchovním prostoru baziliky Nanebevzetí Panny Marie na Mendlově náměstí v Brně.

Na koncertě zazní MŠE B DUR (PODLE MESSE POUR ORGUE FERENCE LISZTA) pro smíšený sbor a varhany (1901) a OTČENÁŠ pro smíšený sbor, varhany, harfu a tenorové sólo (1901) od Leoše Janáčka (1854 – 1928), ve druhé půli bude provedeno monumentální REQUIEM (1974 – 1975), pro sóla, smíšený sbor, varhany a komorní orchestr od Alfreda Schnittkeho (1934 – 1998). Všechna díla budou provedena z hlavního kůru baziliky.

Jako tenorista se nám představí Petr Levíček, sopránového partu se ujme Hana Škarková, harfový part v Janáčkově Otčenáši byl svěřen Pavle Kopecké. O varhanní doprovod celého koncertu se postará Martin Jakubíček. Komorní soubor, vystavený z bicích a dechových nástrojů, elektrické a basové kytary, varhan, klavíru a celesty je složen z brněnských profesionálních hudebníků.  Ve všech skladbách vystoupí pěvecký sbor VUT v Brně Vox Iuvenalis pod vedením svého dirigenta Jana Ocetka. Vstupenky budou k dispozici na místě před koncertem.

„Představte si kaluže, na kterých se mísí různé barvy opadaného listí, mlhu, kterou prostupují poslední záchvěvy podzimního slunce a daleké výhledy přes holé stromy. Takovou hudbu nabízíme: závažnou, možná tísnivou, ale neskutečně krásnou.“ prohlásil v neformálním rozhovoru dirigent sboru Vox Iuvenalis Jan Ocetek.

S bazilikou Nanebevzetí Panny Marie je neodmyslitelně spojeno působení Leoše Janáčka coby zpěváka, varhaníka, ale též skladatele. Jeho dvě duchovní díla Mše B dur podle Mše pro varhany od Ferenze Liszta a Otčenáš stojí na počátku nalezení Janáčkova specifického hudebního jazyka a jejich provedení nám tak umožní nahlédnout nejen do méně prezentovaných poloh skladatelovy tvorby, ale též do podoby duchovní hudby na přelomu 19. a 20. století v Brně. 

Jako určitou konfrontaci poté nabídneme vrcholné dílo sovětského, dlouhá léta v Berlíně žijícího skladatele Alfreda Schnittkeho, jednoho z velikánů hudby druhé poloviny dvacátého století. K jeho mistrovskému Requiem se vracíme po třech letech s interpretační jistotou a přesvědčením, že se jedná o skladbu, která překoná očekávání posluchačů a svojí pestrostí a kompoziční vyspělostí nabídne nejen mimořádný duchovní, ale též plně hudební zážitek.

Ilustrační foto: Roman Fiša