
Brno, 28. března 2013 - Představení významných autorů plánuje pro letošní jaro Moravská galerie v Brně. Od dubna můžete vidět v jejích výstavních prostorech výstavy umělců, kteří v České republice dosud nevystavovali. Hlavní jarní událostí bude představení rakouského fotografa českého původu Rudolfa Koppitze, ale i tvorba čínského autora He Jinweie či neméně zajímavý výstavní projekt věnovaný brněnskému profesoru botaniky a průkopníkovi vědecké kinematografie u nás Janu Calábkovi.
Rudolf Koppitz (5. 4.–7. 7. 2013), Pražákův palác MG
Zavítejte začátkem dubna do Pražákova paláce MG, kde si můžete prohlédnout fotografie jednoho z nejvýznamnějších dnes znovu objevovaných rakouských umělců českého původu Rudolfa Koppitze. Tento autor patří mezi význačné představitele rakouské fotografie z řad zastánců tradicionalistické „umělecké fotografie". Nejvýznamnější jsou jeho inscenované, často mnohafigurální akty plné symbolických odkazů, ale pozornost si zaslouží také jeho krajiny a fotografie ze života venkovských obyvatel. Jeho díla jsou charakteristická důrazem na formu, hru světelných linií a ploch a na práci se stínem. Jeho první monografickou výstavu v Čechách, doprovázenou také katalogem podávajícím ucelený přehled celoživotního díla autora, kterého můžeme právem řadit na přední místa i v rámci dějin české fotografie, připravila rakouská historička fotografie Monika Faber.
Odstup, a jsi blíž. He Jinwei a Tomáš Císařovský (19. 4.–28. 7. 2013), Uměleckoprůmyslové muzeum MG
Společná výstava obrazů He Jinweie (*1967) a Tomáše Císařovského (*1962), kterou pro Moravskou galerii připravil její bývalý ředitel Marek Pokorný, je pokusem konfrontovat především českého diváka se současným malířstvím jako účinným médiem reflexe stavu společnosti. Umělci sice působí v geograficky a kulturně velmi vzdálených místech, nicméně jejich dílo spojuje intenzívní promýšlení proměn, jimiž prochází konkrétní společnost, a hodnot, o které se lidé mohou opřít či které jim mizí před očima. Ačkoliv ústředními postavami obrazů He Jinweie i Tomáše Císařovského jsou jedinci, konkrétní postavy a stylizované reálné situace či děje, významové těžiště zobrazení tvoří především otázka po jejich vztahu k obecnějším aspektům současného života v radikálně se proměňující Číně i v české společnosti, která posledních sto let stále znovu zpochybňuje své základy a své směřování. Individuální naděje a konkrétní osudy jsou konfrontovány s rekonstitucí historické paměti, proměnlivým vyzněním symbolů minulých režimů, všední život je prostupován nadosobními sociálními procesy, zdánlivě snadno rozlišitelné ideologické projekce i každodenní úkony při pozornějším pohledu najednou splývají.
Jan Calábek: Věda, film a umění k potěše včel, básníků a botaniků (26. 4.–28. 7. 2013), Uměleckoprůmyslové muzeum
Výstava přibližuje osobnost Jana Calábka, brněnského profesora botaniky, ale především průkopníka vědecké kinematografie světového významu. Nahlíží na časosběrný film jako na vědeckou metodu výzkumu fyziologie rostlin z perspektivy experimentální dimenze obrazových záznamů. S až minimalistickým filmovým přístupem se opírá o podstatu základních elementárních hodnot života: tj. světlo, voda, pohyb, síla s primárním zaměřením na rostlinnou říši.