Brno, 28. března 2013 - Představení významných autorů plánuje pro letošní jaro Moravská galerie v Brně. Od dubna můžete vidět v jejích výstavních prostorech výstavy umělců, kteří v České republice dosud nevystavovali. Hlavní jarní událostí bude představení rakouského fotografa českého původu Rudolfa Koppitze, ale i tvorba čínského autora He Jinweie či neméně zajímavý výstavní projekt věnovaný brněnskému profesoru botaniky a průkopníkovi vědecké kinematografie u nás Janu Calábkovi.

Rudolf Koppitz (5. 4.–7. 7. 2013), Pražákův palác MG

MG Koppitz02Zavítejte začátkem dubna do Pražákova paláce MG, kde si můžete prohlédnout fotografie jednoho z nejvýznamnějších dnes znovu objevovaných rakouských umělců českého původu Rudolfa Koppitze. Tento autor patří mezi význačné představitele rakouské fotografie z řad zastánců tradicionalistické „umělecké fotografie". Nejvýznamnější jsou jeho inscenované, často mnohafigurální akty plné symbolických odkazů, ale pozornost si zaslouží také jeho krajiny a fotografie ze života venkovských obyvatel. Jeho díla jsou charakteristická důrazem na formu, hru světelných linií a ploch a na práci se stínem. Jeho první monografickou výstavu v Čechách, doprovázenou také katalogem podávajícím ucelený přehled celoživotního díla autora, kterého můžeme právem řadit na přední místa i v rámci dějin české fotografie, připravila rakouská historička fotografie Monika Faber.

Odstup, a jsi blíž. He Jinwei a Tomáš Císařovský (19. 4.–28. 7. 2013), Uměleckoprůmyslové muzeum MG

MG HeJiweiChineseSpolečná výstava obrazů He Jinweie (*1967) a Tomáše Císařovského (*1962), kterou pro Moravskou galerii připravil její bývalý ředitel Marek Pokorný, je pokusem konfrontovat především českého diváka se současným malířstvím jako účinným médiem reflexe stavu společnosti. Umělci sice působí v geograficky a kulturně velmi vzdálených místech, nicméně jejich dílo spojuje intenzívní promýšlení proměn, jimiž prochází konkrétní společnost, a hodnot, o které se lidé mohou opřít či které jim mizí před očima. Ačkoliv ústředními postavami obrazů He Jinweie i Tomáše Císařovského jsou jedinci, konkrétní postavy a stylizované reálné situace či děje, významové těžiště zobrazení tvoří především otázka po jejich vztahu k obecnějším aspektům současného života v radikálně se proměňující Číně i v české společnosti, která posledních sto let stále znovu zpochybňuje své základy a své směřování. Individuální naděje a konkrétní osudy jsou konfrontovány s rekonstitucí historické paměti, proměnlivým vyzněním symbolů minulých režimů, všední život je prostupován nadosobními sociálními procesy, zdánlivě snadno rozlišitelné ideologické projekce i každodenní úkony při pozornějším pohledu najednou splývají.

Jan Calábek: Věda, film a umění k potěše včel, básníků a botaniků (26. 4.–28. 7. 2013), Uměleckoprůmyslové muzeum

MG JanCalabek-Pohyby rostlin 1955Výstava přibližuje osobnost Jana Calábka, brněnského profesora botaniky, ale především průkopníka vědecké kinematografie světového významu. Nahlíží na časosběrný film jako na vědeckou metodu výzkumu fyziologie rostlin z perspektivy experimentální dimenze obrazových záznamů. S až minimalistickým filmovým přístupem se opírá o podstatu základních elementárních hodnot života: tj. světlo, voda, pohyb, síla s primárním zaměřením na rostlinnou říši.