Brno, 5. října 2013 - Městské divadlo Brno bylo v době divadelních prázdnin již podeváté pozváno na mezinárodní hudební Festival de Witz do Lucemburska. Tento festival se uskutečňuje v přírodním amfiteátru blízko historického centra města, kde lze využít zejména vynikající akustiku a skvělou atmosféru místa. Letos soubor MDB vystoupil s legendárním muzikálem Les Misérables (Bídníci) a úspěch byl fenomenální.
Všechna tři představení byla beznadějně vyprodána a brněnští herci i inscenátoři byli odměněni nadšenými ovacemi. V hlavních rolích Jeana Valjeana a inspektora Javerta se představili Petr Gazdík a Lukáš Vlček. Něžnou Fantine ztvárnila Markéta Sedláčková, zamilovaný pár Maria a Cossetty Dušan Vitázek a Marta Prokopová a manžele Thénardierovy Jana Musilová a Robert Jícha. Režisérem muzikálu, který má Městské divadlo Brno v repertoáru od února 2009 a který již překročil sto repríz, je Stanislav Moša, a právě jeho se Jef Kratochvil zeptal nejen na Bídníky v Lucembursku.
Divadelní prázdniny, přesto soubor tisíc kilometrů od domova zkouší a hraje, jak se vám daří přesvědčit své kumštýře, že to má smysl?
S inscenacemi našeho divadla jezdíme do zahraničí o prázdninách i během sezóny už skoro dvacet let a byly roky, kdy jsme v evropských městech odehráli i 180 představení za rok. Nikdy jsem však nikoho ze zaměstnanců našeho divadla nemusel přemlouvat. Kromě toho, že na zájezdech vykonávají svou profesi, mohou poznávat cizí kraje, lidi v nich i zlepšit se ve znalosti cizích jazyků.
Tím nejpodstatnějším je pak senzačně zvýšené sebevědomí, to když se ukáže, že patříme ke světové špičce. Vlastně jednou, to když jsme skončili dvouměsíční prázdninové turné po Španělsku a Portugalsku, kterého se účastnilo přes sto lidí, za mnou přišly dvě kolegyně a žádaly mě, abych je už nikdy nikam neposílal. Za dva měsíce přišly znovu a poprosily, abych na všechno zapomněl, že klidně pojedou s divadlem znovu až na kraj světa. Musím však taky podotknout, že ne vždy pořádáme naše zájezdy v kompletním obsazení složeném ze členů našeho divadla. Mnohdy angažujeme menší, nebo větší část umělců v New Yorku, Londýně, Berlíně, Vídni i jinde. Provoz na našich dvou divadelních scénách nemůžeme přerušit kvůli zahraničním aktivitám.
Bídníci jsou mimořádně složitý a náročný muzikál jak po stránce technické (revoluční Paříž), tak po stránce herecké a pěvecké, vy jste dokonce zvolili angličtinu, předpokládáte, že kočování MDB s Bídníky bude pokračovat i v jiných zemích?
To, že jsme teď hráli v angličtině, bylo podmínkou pořádající agentury. A právě vzhledem ke složitosti a komplikovanosti Bídníků jsme je nastudovali kompletně s naším brněnským souborem. Chvíli jsem zvažoval, že některé role obsadím interprety z Londýna, ale nakonec jsem byl rád, že jsem dal ve všech rolích důvěru našim kolegům.
Samozřejmě bych rád, aby se tato obrovská investice zhodnotila i v dalším uvádění této inscenace v zahraničí. Vždyť se anglická verze připravovala pod vedením odborných lektorů skoro dva měsíce, mnoho jevištních situací muselo být řešeno jinak, neboť český překlad neodpovídá významově vždy anglickému originálu. Hodně práce odvedl v přípravném období šéf muzikálového souboru Petr Gazdík, který v inscenaci fascinujícím způsobem hraje a zpívá hlavní roli Jeana Valjeana. Však za ztvárnění této role získal před třemi lety Cenu Thalie.
Při našem hostování v Lucembursku byli jeho výkonem všichni zcela nadšeni, ale co ještě naplňovalo diváky nadšením, byla skutečnost, jak v této nesmírně náročné inscenaci jsou skvělí úplně všichni její interpreti. Říkali: „To je úžasné, jak neuvěřitelně výborní jsou představitelé i těch nejmenších rolí. A co se týká dalšího hostování s muzikálem Bídníci v zahraničí, jsme teď na začátku cesty. Na základě úspěchu v Lucembursku jsme zahájili jednání s těmi zahraničními agenturami, které jsou schopny získat na takovou činnost autorská práva. V případě Bídníků je to neobvykle složité jednání o každé zemi, o každém městě. Uvidíme.
Doma se staráte o dvě divadelní budovy, jak se to dá skloubit s hostováním v zahraničí? Hraje v tom roli propagace našeho města ve světě?
Samozřejmě že jsme rádi, když všude, kam přijedeme, můžeme odpovídat na otázky o našem městě. A mnohdy není ani zapotřebí cokoliv vysvětlovat. Jestliže se diváci stanou svědky tak kvalitní produkce, sami pak nejlépe dedukují, jaké musí být asi to město, odkud za nimi právě to naše divadlo přijelo. Stejně tak propagujeme Brno, když u nás zkoušejí kolegové ze zahraničí.
Například jsme hned dvakrát produkovali muzikál FAME a vždy s kompletním obsazením herců, tanečníků a zpěváků na jevišti, které jsme si vybrali na konkurzech v Londýně. 28 mladých lidí, kteří bydlí 4–5 týdnů v Brně v průběhu zkoušek a kteří tak mají možnost poznat naše město přímo. Jedna produkce pak v Brně zahrála 22 představení, takže strávili v Brně 7 týdnů! Jasně, že všechny náklady nesou zahraniční agentury.
A čím je vaše profese jedinečná?
Nic se v ní neopakuje. I tituly, které jsem režíroval vícekrát, byly vždy ve všem nové. Miluju ten proces, kdy z prostého textu – divadelního scénáře, z notové partitury – vzniká reálný tvar, ve kterém nám konkrétní lidé za pomoci vypůjčených myšlenek a intonací, avšak vždy s osobitým výkladem předvádějí divadelní situace a poetické obrazy a přivedou nás v tom kouzelném divadelním světě ke smíchu či k slzám. Je to velmi podobné zázraku stvoření a my, co děláme divadlo, to tak vnímáme. A čím profesionálnější kolegové se k takovéto práci sejdou, tím je výsledek úžasnější. A kdo mi nevěří, přijďte si to zkontrolovat do Městského divadla Brno...
Rozhovor připravil a ve Witzu fotografoval
Jef Kratochvil