Brno, 24. března 2014 – Jsme rozumní lidé, nebo oběti svých pudů? To je motto hry Bůh masakru úspěšné francouzské dramatičky Yasminy Reza, kterou nově nastudoval soubor Mahenova divadla. „Zábavná tragédie, ale tragédie," jak autorka hru nazývá, měla premiéru v pátek 21. března.

Hry úspěšné francouzsky píšící dramatičky volí i zpracovávají svá témata originálním způsobem. Na jednu stranu Reza navazuje na silnou tradici „pitvání" francouzského měšťáka, která sahá až do dob Molièrových. Koneckonců, v žádné jiné zemi se střední třída nepovažuje za tak důležitou součást společnosti jako právě ve Francii a to přemýšlivého pozorovatele, jakým Reza bezpochyby je, musí přímo svádět k uměleckému zpracování. Yasmina Reza je však jedinečná ve své schopnosti kombinovat komedii s komorním dramatem. Její hry se točí okolo banálních zápletek, každodenních událostí, zcela běžných mezilidských konfliktů, avšak tyto spory autorka povyšuje, dodává jim myšlenkovou hloubku a všeobecnou platnost.

Hra Bůh masakru vyšla tiskem poprvé roku 2006, kdy byla také ve světové premiéře uvedena ve Švýcarsku. Záhy se vyrovnala úspěchu autorčiny starší a nesmírně populární hry Obraz (Kumšt) – mimochodem inscenované v nedávné době v Městském divadle Brno a v Buranteatru – a postupně získala snad všechny významné divadelní ceny, například Tony Award, Laurence Olivier Award či Prix Molière. Děj je prostý: dva jedenáctiletí chlapci se poperou v parku, přičemž jeden druhého poraní. Rodiče obou hochů se setkávají, aby v klidu a přátelské atmosféře sepsali hlášení pro pojišťovnu. Stačí však jediné nevhodné slovo, rozmrzelost, stres, a veškerá kultivovanost rázem ustupuje stranou. V každém z nás totiž dřímá agrese a sobectví, všechny nás ovládá „bůh masakru".

Režie inscenace se ujal Milan Schejbal, který má na svém kontě již desítky úspěšných komediálních inscenací. Jeho nastudování jiné hry Yasminy Rezy Třikrát život se na repertoáru pražského Divadla ABC udrželo přes deset let. Scénu a kostýmy navrhla Kateřina Baranowska, na dramaturgii spolupracují Helena Michková a Ilona Smejkalová.

foto: Mahenovo divadlo Brno